طریقه استفاده از دستگاه کراس کات

نویسنده
تحریریه رادان
تاریخ
مرداد 10, 1401
بازدید
18 views

تست کراس کات چیست؟ فاسد شدن یک ماده به دلیل واکنش های محیطی که در آن ایجاد می شود را خوردگی می گویند. محیط های خورنده ای که در اطراف فلزات و همچنین فولادها وجود دارند و کاربرد گسترده ای در زندگی ما دارند عبارتند از: خاک، آب، هوا، مواد شیمیایی و به طور کلی […]

طریقه استفاده از دستگاه کراس کات یا همان خراش انداز رنگ برای انجام تست چسبندگی

تست کراس کات چیست؟

فاسد شدن یک ماده به دلیل واکنش های محیطی که در آن ایجاد می شود را خوردگی می گویند. محیط های خورنده ای که در اطراف فلزات و همچنین فولادها وجود دارند و کاربرد گسترده ای در زندگی ما دارند عبارتند از: خاک، آب، هوا، مواد شیمیایی و به طور کلی ترکیبی از این محیط ها. یکی از راه های شناخته شده ای که موجب کنترل این خوردگی در محیط های خورنده می شوند، استفاده کردن از رنگ های مناسب آن، روی سطح های فلزی می باشد. رنگ می تواند یک لایه روی سطوح باشد تا از تماس فلز با محیط های اطراف آن که خورنده هستند ممانعت کند و در نهایت موجب جلوگیری از خوردگی یا عقب انداختن این واکنش می شود. رنگ ها نقش های حفاظتی، نمای ظاهری، دکوراتیو و نقش تزئینی را هم دارند.

در این مقاله از وب سایت رادان کیوسی که مربوط به کارشناسی رنگ خودرو است، قصد داریم تا به بررسی مباحثی همچون تست چسبندگی رنگ، چسب تست چسبندگی رنگ، دستورالعمل تست چسبندگی رنگ و چسب کراس کات بپردازیم.

با در نظر گرفتن نقش کاربردی که رنگ های حفاظتی صنعتی دارند، چسبندگی آنها به سطوح فلزی و لایه هایی ک قبلا رنگ شده اند از اهمیت بالایی برخودار است و این اهمیت از لحاظ نماس ظاهری، حفاظتی و اقتصادی می باشد. در حقیقت چسبندگی ملاکی برای مشخص کردن مقاومت پوشش در مقابل جدا شدن از سطوح با انجام نیروی عمودی در جهت جداسازی پوشش از سطح می باشد. عواملی در این چبسبندگی موثر هستند و از جمله آنها می توان به آماده سازی سطوح، نوع رزین و میزان آن در لایه رنگ، تمیزی سطح، مقدار شبکه ای شدن رزین در پخت و … اشاره نمود.

 

اصول انجام تست کراس کات

تجهیزات لازم:

1. ابزار برش متقاطع شیکه ای: تیغ موکت بری، تیغ تیز، چاقو یا وسیله ای که بتواند فیلم رنگ را بدون اینکه لبه های بریدگی را زخمی کند برش دهد و در همان دفعه اول به سطح فلز برسد.

2. چسب کراس کات: چسب مخصوص با ضخامت یک اینچ یا همان 25 میلی متر. چسب کراس کات رایج برای این تست، پرماسل 99 می باشد.

3. پاک کن: از یک پاک کن نرم باید برای چسباندن بهتر چسب تست چسبندگی رنگ یا فشار دادن آن روی سطوح استفاده کرد.

4. ذره بین و چراغ قوه

روش استفاده از دستگاه کراس کات

دستورالعمل تست چسبندگی رنگ:

1. بخشی از سطح را که  آلودگی، ایراد و رطوبت ندارد را انتخاب نمایید. به طور کلی الزامی برای رطوبت و دما در هنگام تست چسبندگی رنگ گفته نشده است اما در استاندارد lSO 2409 که به تست کراس کات مرتبط است، رطوبت و دمایی که برای انجام دادن تست مناسب است به ترتیب 2±23 درجه سانتی گراد و 5±50 درصد عنوان شده است.

2. با استفاده از وسایل برش کراس کات، دو شبکه برش متقاطع به اندازه 20 میلی متر حدودا، روی فیلم رنگ ایجاد کنید. برش باید به صورتی باشد که در همان ابتدا، فیلم رنگ را برش بدهد و به فلز برسد. بدون وسایل برش کراس کات هم می توان این برش ها را انجام داد، فقط باید از یک تیغ تیز استفاده کرد. در این حالت برای رنگ هایی که تا ضخامت 50 میکرون هستند، 11 برش با فاصله 1 میلی متر از یکدیگر و برای ضخامت رنگ هایی از 50 الی 125 میکرون، باید 6 برش با فاصله 2 میلی متر از یکدیگر به شکل متقاطع ایجاد نماییم.

3. سپس با استفاده از یک برس نرم، روی برش های شبکه ای را تمیز می کنیم.

4. به اندازه دو دور کامل از چسب کراس کات و یک قطعه 75 میلی متری از آن را برش می دهیم.

5. میان چسب کراس کات را در جایگاه تقاطع برش ها قرار می دهیم و دو سمت آن را به سوی زاویه کوچکتر تقاطع چسبانده و با استفاده از پاک کن روی آن را مالش داده تا کاملا بچسبد.

6. بعد از اینکه حدود 30±90 ثانیه زمان گذشت، چسب تست چسبندگی رنگ را بلافاصله و بدون تکان های اضافه از روی سطوح بردارید.

7. جای برش را از جهت جدا کردن رنگ از فلز بوسیله طبقه بندی شکل زیر برای میزان جداسازی در تست کراس کات بررسی کنید. ملاک قبول تست چسبندگی رنگ، در اسپیک پروژه تعیین می شود. در اکثر پروژه ها، ملاک برای قبول سطح، B4 و B5 می باشد.

 

روش تست عمل کراس کات:

ابتدا با توجه به ضخامت پوشش یا رنگ روی سطح مورد آزمایش ، تیغه مناسب را از روی جدول انتخاب کرده و با استفاده از دستگاه یک خراش افقی و یک خراش عمودی روی سطح رنگ شده ایجاد و بعد با استفاده از چسب مخصوص کراس کات از برند 3M آمریکا و TESA آلمان سطح خراش داده شده را کاملا پوشانده و بعد از چند دقیقه چسب را کنده و تصویر ایجاده شده را با جدول مخصوص مقایسه کرده تا میزان چسبندگی بدست آید.

 

در این فیلم کوتاه نحوه چسب زدن بر روی قطعه مورد آزمایش در تست چسبندگی رنگ توسط دستگاه کراس کات آموزش داده شده است.

 

کلام آخر

رنگ های حفاظتی صنعتی نفش مهمی در این حوزه دارند. از این رو میزان چسبندگی آنها به سطوح فلزی بسیار مهم است و باعث می شود تا از جوانبی همچون ظاهری، اقتصادی و ظاهری کمک کننده باشند. همانطور که گفتیم، چسبندگی برای مشخص کردن مقاومت پوشش در برابر جدا شدن از سطوح تعیین کننده می باشند که در این زمینه عوامل محتلفی به آنها کمک می کند که در مطلب به آنها پرداختیم. به طور کلی در این مقاله از وب سایت رادان کیوسی که مربوط به کارشناسی رنگ خودرو است، سعی کردیم تا به شما طریقه استفاده از دستگاه کراس کات یا تست چسبندگی رنگ را آموزش دهیم و تجهیزاتی که در این زمینه نیاز دارید را معرفی کنیم.

منبع: en.m.wikipedia.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *