انواع اتصال در ترموکوپل ها

نویسنده
تحریریه رادان
تاریخ
16 آبان 1402
بازدید
2

ترموکوپلها از نظر نوع اتصال به سه دسته تقسیم میشوند که نوع اتصال تاثیر زیادی در سرعت عملکرد یا همان سرعت پاسخگویی ترموکوپل دارد. ترموکوپل نوع اتصال آشکار یا Exposed Junction thermocouple: در این نوع، محل اتصال دو سیم ترموکوپل در خارج از غلاف فلزی یا عایق فشرده میباشد. زمان پاسخگویی در این نوع ، […]

ترموکوپلها از نظر نوع اتصال به سه دسته تقسیم میشوند که نوع اتصال تاثیر زیادی در سرعت عملکرد یا همان سرعت پاسخگویی ترموکوپل دارد.

ترموکوپل نوع اتصال آشکار یا Exposed Junction thermocouple:

در این نوع، محل اتصال دو سیم ترموکوپل در خارج از غلاف فلزی یا عایق فشرده میباشد. زمان پاسخگویی در این نوع ، از سایر مدلهای دیگر بالاتر میباشد زیرا محال اتصال داغ در تماس مستقیم با منبع دما که معمولا گاز میباشد قرار دارد.  این مدل مواقعی که فرسایش و یا فشار زیادی نداریم قابل استفاده است.

استفاده از اتصال آشکار برای اندازه‌گیری دما در گازهای غیر خورنده که نیاز به زمان پاسخ سریع دارند، توصیه می‌شود. نقطه اتصال به فراتر از محفظه فلزی محافظی که برای ارائه پاسخ سریع و دقیق به کار می‌رود، تعمیم می‌یابد. عایق محفظه در نقطه اتصال آشکار به طور سیل شده است تا از نفوذ رطوبت یا گاز که ممکن است خطاها را ایجاد کند، جلوگیری شود

ترموکوپل نوع اتصال زمین شده یا Grounded Junction thermocouple:

در این نوع اتصال، اتصال داغ، به دیواره داخلی غلاف متصل است و بنابراین سرعت انتقال حرارت از بیرون به اتصال داغ زیادتر میشود و زمان پاسخگویی نسبتا سریعی را به ما میدهد، البته به سرعت عملکرد نوع اتصال آشکار نخواهد رسید.

مشاهده کلیه مقاله های مرتبط با ترموکوپل و سنسورهای دما

ترموکوپل نوع اتصال زمین نشده یا Ungrounded Junction  thermocouple:

در این مدل نیز ترموکوپل داخل یک محفظه فلزی قرار دارد ولی علاوه بر محافظ فلزی، توسط یک عایق که معولا از جنس اکسید منیزیم است احاطه شده است. این نوع ترموکوپلها با اتصال زمین نشده، سرعت عمل و زمان پاسخگویی کمتری نسبت به دو مدل دیگر دارند و دلیل آن اینست که حرارت باید از غلاف و عایق عبور کند و به محل اتصال داغ برسد. این مدل کمترین نویز ممکن رو ترموکوپل را دارد و در نتیجه دقت اندازه گیری دما بسیار بالا است. این نوع ترموکوپل برای محیطهای با خورندگی بالا مورد استفاده قرار میگیرد.

 

مشاهده محصولات مرتبط با ترموکوپل

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *