نحوه کالیبراسیون ضخامت سنج رنگ خودرو (تاثیر کالیبراسیون چند نقطه ای در دقت دستگاه)

نویسنده
تحریریه رادان
تاریخ
تیر 11, 1401
بازدید
26 views

دستگاه های ضخامت سنج رنگ خودرو به دو دسته کلی دیجیتال و غیر دیجیتال تقسیم میشوند. نوع دیجیتال که بر اساس جریان ادی کار میکند، برای اندازه گیری صحیح ضخامت رنگ و پوشش نیاز به کالیبراسیون اولیه دارد. فرآیند کالیبراسیون با توجه به نوع دستگاه ها متفاوت است. ما در این مقاله از فروشگاه اینترنتی رادان […]

نحوه کالیبراسیون ضخامت سنج رنگ خودرو

دستگاه های ضخامت سنج رنگ خودرو به دو دسته کلی دیجیتال و غیر دیجیتال تقسیم میشوند. نوع دیجیتال که بر اساس جریان ادی کار میکند، برای اندازه گیری صحیح ضخامت رنگ و پوشش نیاز به کالیبراسیون اولیه دارد. فرآیند کالیبراسیون با توجه به نوع دستگاه ها متفاوت است. ما در این مقاله از فروشگاه اینترنتی رادان کیوسی برای شما نحوه کالیبراسیون ضخامت سنج رنگ خودرو را قرار می دهیم تا بتوانید به راحتی این آموزش را یادبگیرید.

نحوه کالیبراسیون ضخامت سنج رنگ خودرو چگونه می باشد؟

در هسته سیم پیچ دستگاه ضخامت سنج رنگ با توجه به فاصله ای که از سطح رنگ دارد، مقداری جریان الکتریکی القا میشود. و دستگاه با توجه به این جریان فاصله مورد نظر را اعلام میکند. کالیبراسیون ایجاد یک رابطه منطقی بین مقدار جریان القا شده در سیم پیچ و فاصله سنسور دستگاه با سطح رنگ یا پوشش است. در بسیاری موارد ایجاد این رابطه بسیار سخت است چراکه القای جریان در دستگاه کاملاً غیر خطی است. رابطه غیر خطی بدان معنا است که رابطه بین فاصله سنسور از سطح رنگ با مقدار جریان الکتریکی هسته را نمیتوان با یک رابطه خطی نشان داد. در ادامه برای شما مثالی از نحوه کالیبراسیون ضخامت سنج رنگ خودرو قرار می دهیم تا بهتر این موضوع را فرا بگیرید

برای مثال رابطه نیروی فنر و جابجایی فنر خطی است. در شکل زیر این رابطه را مشاهده می کنید.

نمودار خطی فنر مثالی برای کالیبراسیون ضخامت سنج رنگ
نمودار خطی فنر مثالی برای کالیبراسیون ضخامت سنج رنگ

با توجه به شکل میتوان مقدار نیرو را از حاصلظرب سفتی و مقدار جابجایی به دست آورد. این رابطه ساده ترین بیان از یک رابطه فیزیکی است. حال در شکل زیر یک فنر غیر خطی را مشاهده میکنید.

نمودار غیر خطی فنر مثالی برای کالیبراسیون ضخامت سنج رنگ خودرو
نمودار غیر خطی فنر مثالی برای کالیبراسیون ضخامت سنج رنگ خودرو

 

با توجه به نمودار بالا نمیتوان برای نیروی این فنر یک رابطه خطی در نظر گرفت. ولی میتوان با یک رابطه درجه دوم آن را تقریب زد. مثال بالا نشان داد که رابطه خطی همیشه توان بیان پدیده های فیزیکی را ندارد. در مورد دستگاه ضخامت سنج هم همین طور است. در حالت غیرخطی برای به دست آوردن رابطه دقیق تر نیاز است که تعداد داده های آزمایشگاهی بیشتر باشد. در مورد دستگاه ضخامت سنج برای کالیبراسیون دقیقتر بهتر است از کالیبراسیون چند نقطه ای استفاده شود.

انواع کالیبراسیون دستگاه های ضخامت سنج رنگ خودرو:

حال که با نحوه کالیبراسیون ضخامت سنج رنگ خودرو آشنا شدید زمان آن فرا رسیده است تا با انواع کالیبراسیون آشنا شوید؛ ضخامت سنج رنگ خودرو از لحاظ کالیبراسیون به چند دسته تقسیم میشود: دسته اول دستگاه هایی هستند که کالیبراسیون آنها فقط با یک نقطه انجام میشود. به این دسته کالیبراسیون تک نقطه ای میگویند. در این حالت برای کالیبراسیون دستگاه مورد نظر فقط از یک شیم استفاده میشود. برای مثال برای کالیبراسیون دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو از شیم 100 میکرونی یا نزدیک به آن استفاده میشود. معمولا در دستگاه های ارزان قیمت تر از این روش استفاده میشود.در کالیبراسیون چند نقطه ای با استفاده از چند عدد شیم مختلف عمل کالیبراسیون انجام میشود. برای مثال برای رنگ خودرو میتوان از شیمهای با اندازه زیر 250 میکرون استفاده کرد. چراکه معمولا بالاترین ضخامت رنگ بین خودروها در حدود 200 میکرون میباشد.

تاثیر کالیبراسیون چند نقطه ای در دقت دستگاه:

به منظور توضیح تاثیر کالیبراسیون چند نقطه ای در دقت دستگاه به ذکر یک مثال پرداخته میشود. فرض کنید میخواهیم رنگ شدگی یک خودرو را تشخیص دهیم. در خودروهای ایرانی بصورت متوسط ضخامت رنگ بدنه در حدود 100 میکرون میباشد. اگر رنگ شدگی در حد 30 میکرون باشد باید دستگاه بتواند مقدار 130 میکرون را تشخیص دهد. ابتدا با استفاده از یک دستگاه با کالیبراسیون تک نقطه ای سعی در پیدا کردن رنگ شدگی میکنیم. اگر این دستگاه با شیم 100 میکرونی کالیبره شده باشد، احتمالا با مقداری خطا عدد مورد نظر را نشان خواهد داد. امکان دارد عدد نشان داده شده در بازه 110 تا 160 باشد. ولی در صورتیکه یک دستگاه با قابلیت چند نقطه ای در اختیار داشته باشیم، میتوانیم دستگاه را در مقداری مانند 50، 100، 150 و 200 کالیبره کنیم. در این صورت قطعا عدد دقیقتری مشاهده خواهیم کرد.

با توجه به اهمیت کالیبراسیون چند نقطه ای باید هنگام خرید دستگاه ضخامت سنج دیجیتال این موضوع با دقت بیشتری بررسی شود. چنانچه دستگاهی این قابلیت را داشته باشد، در دفترچه راهنمای آن اشاره میشود. در ادامه به بررسی روش کالیبراسیون دستگاهی از برند fmc پرداخته میشود.

نحوه کالیبراسیون ضخامت سنج رنگ خودرو fmc:

یکی از بهترین دستگاه های برند FMC، مدل تشخیص رنگ TG32FN میباشد. این دستگاه دارای پراب جداگانه میباشد. این ویژگی سبب راحتی اندازه گیری ضخامت رنگ بدنه در نقاطی با دسترسی دشوار میشود. این دستگاه سرعت و دقت بسیار قابل قبولی دارد. سرعت خواندن دو مقدار در هر ثانیه از ویژگی های منحصر بفرد این دستگاه میباشد. همچنین طبق تستهای انجام شده دقت این دستگاه در دماهای مختلف همچنان قابل قبول است. یکی از نکات ضعف دستگاه های ضخامت سنج دقت پایین در دماهای بالا است. معمولا دستگاه های ضعیف تر در دمای بالای 40 درجه تا 150 میکرون خطا دارند ( حتی ممکن است بعضی از آنها در این دما هیچ داده ای نشان ندهند). ولی tg35 با توجه به تستهای انجام شده در دمای بالای 40 درجه کمتر از 10 میکرون خطا دارد. برای ننحوه کالیبراسیون ، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به منظور بررسی کالیبراسیون این دستگاه ابتدا وارد منوی آن میشویم.
  2. مطابق شکل پایین گزینه calibration را انتخاب میکنیم. در منوی بعدی میتوانیم نقاط تنظیم شده را حذف کنیم. پس در صورتیکه از کالیبزاسیون دستگاه اطمینان ندارید میتوانید کل کالیبراسیون را حذف کنیم.
  3. در مرحله بعد با استفاده از گزینه zero ابتدا دستگاه را برای ضخامت صفر تنظیم میکنیم. برای اینکار ابتدا این کلید را نگه داشته بعد از اینکه گزینه zero به حالت چشمک زن درآمد، دستگاه را بر روی شیم اندازه گیری قرار میدهیم. سپس با یک بار فشردن کلید zero آن را ثبت میکنیم. برای کالیبراسیون بر روی شیمهای دیگر از گزینه cal  استفاده میکنیم. بدین منظور ابتدا این کلید را فشار میدهیم. در این حالت دستگاه وارد حالت کالیبراسیون میشود. در ادامه دستگاه را بر روی شیم مورد نظر قرار میدهیم. سپس یکبار دیگر کلید cal را فشار میدهیم. این عمل را برای همه ی شیم های مورد نظر تکرار می کنیم.
  4. در نهایت به منظور تست نهایی کالیبراسیون دستگاه از شیمها استفاده میکنیم. در صورتیکه خطای دستگاه کمتر از 10 میکرون باشد، میتوان گفت که کالیبراسیون دستگاه با موفقیت انجام شده و دستگاه آماده استفاده است.
    منوی دستگاه ضخامت سنج
    منوی دستگاه ضخامت سنج

    نتیجه گیری:

ما در این مقاله از مجموعه اینترنتی رادان کیوسی برای شما به معرفی انواع کالیبراسیون و نحوه کالیبراسیون ضخامت سنج رنگ خودرو پرداختیم تا شما بتوانید به راحتی آن را فرا بگیرید. همچنین شما می توانید این دستگاه را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت از مجموعه ما خریداری نماید و برای آموزش بیشتر آن، با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *