آشنایی با ضخامت و مقدار رنگ لازم برای خودرو

نویسنده
تحریریه رادان
تاریخ
دی 29, 1402
بازدید
338 views

ضخامت رنگ خودرو از نکات بسیار مهم در نقاشی خودرو، فرآیند تولید خودرو و کارشناسی رنگ خودرو میباشد. ضخامت و مقدار رنگ لازم برای خودرو در تولیدات قدیمی عموماً بیشتر از خودروهای امروزی است. هم چنین شرکتهای مختلف از ضخامت های مختلف استفاده میکنند. برای مثال محصولات ژاپنی در بسیاری از مواقع ضخامت رنگ کمتری در مقایسه […]

ضخامت-رنگ-خودرو-چقدر-است؟

ضخامت رنگ خودرو از نکات بسیار مهم در نقاشی خودرو، فرآیند تولید خودرو و کارشناسی رنگ خودرو میباشد. ضخامت و مقدار رنگ لازم برای خودرو در تولیدات قدیمی عموماً بیشتر از خودروهای امروزی است. هم چنین شرکتهای مختلف از ضخامت های مختلف استفاده میکنند. برای مثال محصولات ژاپنی در بسیاری از مواقع ضخامت رنگ کمتری در مقایسه با خودروهای اروپایی یا آمریکایی دارند. ما در این مقاله از سایت کارنگ برای شما مطالبی درباره استاندارد ضخامت رنگ، بازرسی رنگ خودرو، جدیدترین دستگاه تشخیص رنگ خودرو و تست ضخامت رنگ قرار دهیم؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه بمانید.

ضخامت رنگ خودرو؛ آشنایی با استاندارد ضخامت رنگ خودرو:

امروزه محافظت و احیای رنگ خودرو جز مشاغل مهم در جامعه هستند. چرا که در بسیاری از موارد با این عمل میتوان رنگ خودرو را که به دلایل مختلف آسیب دیده است تا حدود زیادی احیا کرد و کیفیت سابق را به آن برگرداند. در مقاله حاضر به بررسی ضخامت رنگ خودرو در حالتهای مختلف، فرآیند پولیش کاری و مقدار رنگ لازم برای خودرو پرداخته میشود.

کارشناسی صخامت رنگ خودرو به نقل قول از ویکی پدیا:

خرید خودروی دست دوم بدون مشورت در مورد صحت و سلامت خودرو با یک فرد متخصص می‌تواند ضررهای مالی زیادی برای شما داشته باشد. ممکن است خودرویی که قصد خرید آن را دارید از لحاظ ظاهری بسیار مناسب به نظر برسد اما ایرادهای فنی داشته باشد که از نظر شما پنهان بماند.

انواع ضخامت سنج رنگ خودرو
استاندارد ضخامت رنگ خودرو

اهمیت شناخت ضخامت رنگ خودرو؛ تست ضخامت رنگ:

ایرادات رنگ مانند خراشها، نقشهای هولوگرام مانند و ابر و باد بر روی رنگ خودرو با استفاده از عمل پولیش رفع شدنی هستند. پولیش زنی یک امر شناخته شده بین حرفه ای‌ها و یک شغل رو به گسترش بین علاقه مندان جوان است. اما سوال مهم این است که این افراد چقدر در مورد رنگ و عیوب آن شناخت دارند؟

نکته کلیدی شناخت رنگ، ترکیب و نحوه کار با آن است. یکی دیگر از نکات مهم در پولیش رنگ این نکته است که در هر بار پولیش چقدر از ضخامت رنگ خودرو کاسته میشود.

ضخامت و مقدار رنگ لازم برای خودرو اغلب به میکرون بیان میشود. یک میکرون معادل 1 هزارم میلیمتر است. رنگ خودرو از سه لایه تشکیل شده است. پرایمر، رنگ پایه و کلیر (clear coat) لایه های رنگ خودرو میباشند. اکثر ایرادات رنگ خودرو بصورت خط و خش ظاهر میشوند. باران های اسیدی و کربنات کلسیم از جمله مواد آسب زننده به رنگ خودرو میباشد. همچنین در صورتیکه عمل پولیش بصورت غیر حرفه ای بر روی رنگ خودرو اعمال شود ممکن است باعث آسب های جدی به رنگ خودرو شود.

تشخیص رنگ خودرو با دستگاه:

دستگاه مگنت: از طریق میزان نیروی مغناطیسی بین مغناطیس دستگاه ضخامت سنج و بدنه خودرو قادر به تشخیص ضخامت رنگ می‌باشد
دستگاه ضخامت سنج دیجیتالی: از طریق سنسور تعبیه شده در آن ضخامت رنگ خودرو را تشخیص می‌دهد.
دستگاه طیف سنج رنگ خودرو: این دستگاه طیف نور ساطع شده از بدنه را اندازه گیری می‌کند.

بازرسی رنگ خودرو برای تعیین مقدار رنگ لازم برای خودرو 

استاندارد ضخامت رنگ خودرو: قبل از اینکه اقدام به رفع ایرادات رنگ کنید، بهتر است چندین بار ضخامت رنگ خودرو را در نقاط مختلف اندازه گیری نمایید. این امر این امکان را فراهم خواهد کرد که شما یک اندازه کلی از لایه های رنگ داشته باشید. بدین ترتیب در حین رفع عیوب رنگ، اپراتور میداند چه ضخامتی از رنگ را برای پولیش در اختیار دارد. با این وجود باید در نظر گرفت که رنگ و بدنه خودرو حالت الاستیسیته دارند و با توجه به دمای محیط منقبض یا منبسط میشوند. اپراتور باید رنگ خودرو را هم در محیط گرم و هم سرد اندازه گیری نماید. این دو اندازه گیری ممکن است در حد 2 میکرون با هم اختلاف داشته باشند. مقدار رنگ لازم برای خودرو در هر کدام از لایه‌ها متفاوت بوده که در ادامه در مورد آن توضیح می‌دهیم.

1. لایه پرایمر

اولین لایه که به بدنه فلزی خودرو اعمال میشود، پرایمر است. پرایمر باعث میشود که سطح بدنه خودرو یکدست شده و آماده اعمال رنگ شود. پرایمر در خودروهای مدرن نازکتر از تکنولوژی قدیمی تر است. ضخامت پرایمر با توجه به برند و فرآیند رنگ آمیزی متغیر است ولی عموماً بین 8 الی 38 میکرون میباشد.

2. لایه رنگ پایه

استاندارد ضخامت رنگ خودرو: لایه دوم رنگ پایه است. این لایه شبه براق اولین لایه رنگ است که به بدنه اعمال میشود. با توجه به کیفیت بالای بدنه که با استفاده از تکنولوژی های مدرن تولید میشود، این لایه نیز نسبت به گذشته نازکتر شده است. ضخامت این لایه بین 13 تا 38 میکرون قرار میگیرد.

3. لایه کلیر

آخرین لایه کلیر(clear coat) است. این لایه به منظور حفاظت از رنگ پایه در مقابل اشعه های خورشید و اکسیداسیون به بدنه خودرو اعمال میشود. ضخامت این لایه بین 38 تا 102 میکرون می‌باشد. در مجموع میتوان گفت ضخامت رنگ خودرو بین 67 تا 198 میکرون قرار میگیرد. در صورتیکه با ضخامتی بالاتر از این مقدار برخورد کردید به احتمال زیاد بدنه رنگ آمیزی مجدد دارد.

ضخامت لایه کلیر چقدر است؟

ضخامت لایه کلیر چقدر است؟

در زمان رفع ایرادات رنگ باید در نظر گرفت که قسمتی از لایه کیلر نیز برداشته میشود و موادی که از رنگ خودرو در مقابل اشعه خودرو محافظت میکنند در این لایه قرار دارند. با توجه به وزن پایینتر این مواد، آنها در قسمت بالای رنگ قرار میگیرند.  بنابراین لایه بالایی یعنی کیلر در حدود 50 درصد این موارد را شامل میشود. با توجه به توضیحات داده شده مهم است که اپراتورها حین کار با رنگ خودرو دقیقا ضخامت لایه برداشته شده را اندازه گیری کنند. بسیاری از تولید کنندگان خودرو تنها اجازه برداشت 25 درصد از لایه کیلر را میدهند. به عنوان مثال چنانچه در خودرویی 75 میکرون لایه کیلر وجود داشته باشد، برای جلوگیری از باطل شدن گارانتی خودرو تنها 19 میکرون از ضخامت کلیر را میتوان کم کرد.

دستگاه های پولیش چه مقدار از ضخامت رنگ خودرو کم میکنند؟

استفاده از پد با زبری متوسط و دستگاه روتاری 5/2 الی 3 میکرون از ضخامت رنگ خودرو را کم خواهد کرد. این کاهش با 4 الی 5 بار تکرار با سرعت 1500 الی 1800 دور بر دقیقه به دست خواهد آمد. عواملی مانند نوع پد پولیش، فشار عمودی، سرعت دستگاه و عوامل دیگر در مقدار کیلر برداشته شده تاثیرگذار هستند.

به منظور حفاظت از رنگ خودرو بهتر است تا جایی که امکان دارد از قرار گرفتن رنگ خودرو در مقابل منابع آسیب رسان جلوگیری شود. مواد گوناگونی در بازار وجود دارند که به ادعای خود یک لایه ضد خش، دافع آلاینده‌ها و مراقبت کننده از مواد شیمیایی بر روی رنگ خودرو ایجاد میکنند. این مواد میتوانند نقش مهمی در مراقبت از رنگهای امروزی که بیشتر از رنگهای آب پایه بجای مواد شیمیایی استفاده میکنند، بازی کنند.

اینستاگرام کارنگمراحل رنگ آمیزی خودرو

رنگ آمیزی ماشین یک فرآیند چند مرحله ای است و نیاز به صبر زیادی دارد. مراحل رنگ آمیزی خودرو عبارتند از:

لوازم مناسب را جمع آوری کنید و فضای کاری خود را آماده کنید

آماده کردن تمام لوازم قبل از رنگ آمیزی باعث شده تا چیزی را در اواسط پروژه فراموش نکرده باشید. مقدار رنگ لازم برای خودرو بسته به منطقه مورد نیاز رنگ متفاوت خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که محل کار شما تمیز و عاری از گرد و غبار و زباله است زیرا این کار به جلوگیری از لک کمک می‌کند.

نقاط زنگ زدگی را برطرف کنید

وسیله نقلیه را از نظر زنگ زدگی بررسی کنید. نواحی زنگ‌زدگی کم را می‌توان قبل از رنگ‌آمیزی سمباده زد، در حالی که مناطقی که به شدت زنگ زده‌اند باید برطف شود تا از گسترش زنگ‌زدگی جلوگیری شود.

نوع رنگ را مشخص کنید

بین رنگ های Waterborne و Solventborne یکی را انتخاب کنید زیرا این رنگ‌ها به طور خاص برای وسایل نقلیه طراحی شده اند. برای رنگ آمیزی وسیله نقلیه خود نباید از انواع دیگر رنگ استفاده کرد.

همانطور که گفته شد مقدار رنگ لازم برای خودرو با توجه به اندازه ماشین و حجم قسمت های خودرو که نیاز به رنگ دارند، متفاوت است. به طور کلی، برای خودروهای سایز کوچک تا متوسط، 1 گالن پرایمر، 3 گالن پوشش رویی و 2 تا 3 گالن پوشش کلیر توصیه می‌شود. برای وسایل نقلیه بزرگتر، از 1 و نیم گالن پرایمر، 4 گالن پوشش رویی و 3 تا 4 گالن پوشش کلیر استفاده کنید.

وسیله نقلیه خود را سمباده بزنید

سنباده کاری مرحله مهمی است زیرا در حال سمباده زدن لایه‌ها هستید تا به رنگ جدید، سطحی یکنواخت برای چسباندن بدهید. برای سنباده زدن از حرکات دایره ای استفاده کنید. در این مرحله باید به ضخامت رنگ خودرو حواستان باشد.

ماشین را با تینر پاک کنید

پس از اتمام سمباده، برای اطمینان از این‌که وسیله نقیله شما تمیز شده باشد از تینر و یک پارچه تمیز استفاده کرده تا هرگونه گرد و غبار را پاک کنید. اجازه دهید قبل از استفاده از رنگ خشک شود.

آشنایی با ضخامت رنگ خودرو

بتونه‌کاری خودرو

این مرحله به آب بندی خودرو و بدنه کمک می‌کند و تضمین کرده رنگ سطحی صاف برای چسباندن خواهید داشت. بتونه کاری همچنین به کاهش هرگونه تغییرات رنگی در هنگام اعمال رنگ کمک می‌کند. پرایمر باید بین هر لایه کاملا خشک شود.

مجدد سمباده بزنید

خودرو را یک بار دیگر سمباده بزنید و آن را با تینر و پارچه تمیز کنید. از رقیق کننده زیاد استفاده نکنید زیرا باعث از بین رفتن پرایمر می‌شود.

رنگ را اعمال کنید

با توجه به مقدار رنگ لازم برای خودرو و اندازه ضخامت رنگ خودرو، بین سه تا چهار لایه رنگ بزنید و بین هر لایه بگذارید کاملا خشک شود.

استاندارد ضخامت رنگ خودرو:

در پایان و به عنوان جمع بندی میتوان گفت که ضخامت رنگ خودرو و کیفیت آن یک پارامتر تعیین کننده در صنعت و بازار خودرو میباشد. بنابراین داشتن علم کافی در زمینه انواع لایه های رنگ خودرو و ضخامت و جنس هر کدام از آنها به نقاشان و پولیش کاران کمک خواهد کرد تا بصورت سهوی لایه های مهم رنگ مانند کیلر را از بین نبرند. همچنین میتوان از تکنولوژی های جدید مانند نانو برای تولید مواد محافظتی رنگ خودور استفاده کرد. این مواد میتوانند تاثیر بسزایی در محافظت از رنگ خودرو و طولانی تر کردن عمر آن داشته باشند. ما برای شما در این مقاله از سایت کارنگ مطالبی درباره استاندارد ضخامت رنگ خودرو؛ بازرسی رنگ خودرو؛ جدیدترین دستگاه تشخیص رنگ خودرو و تست ضخامت رنگ و مقدار رنگ لازم برای خودرو قرار داده ایم که می‌توانید آنها را با دقت مطالعه نماید.

 

سوالات متداول

ضخامت سنج رنگ خودرو چیست؟

یک دستگاه دیجیتالی برای تعیین ضخامت رنگ خودرو.

اولین لایه که به بدنه فلزی خودرو اعمال میشود چه لایه ای می‌باشد؟

لایه پرایمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *