معرفی انواع روشهای تست رنگ خودرو

نویسنده
تحریریه رادان
تاریخ
شهریور 11, 1402
بازدید
19 views

دستیابی به کیفیت مناسب در رنگ خودرو یک امر اتفاقی نیست بلکه با انجام انواع روشهای تست رنگ خودرو و سعی و خطای بسیار زیاد رنگ خودرو به کیفیتی میرسد تا بتواند در دنیای واقعی کیفیت خود را حفظ کرده و وظیفه خود را انجام دهد. به این تستها و اندازه گیری ها تست رنگ خودرو […]

روشهای تست رنگ خودرو

دستیابی به کیفیت مناسب در رنگ خودرو یک امر اتفاقی نیست بلکه با انجام انواع روشهای تست رنگ خودرو و سعی و خطای بسیار زیاد رنگ خودرو به کیفیتی میرسد تا بتواند در دنیای واقعی کیفیت خود را حفظ کرده و وظیفه خود را انجام دهد. به این تستها و اندازه گیری ها تست رنگ خودرو گفته می شود. دلیل انجام این تستها بررسی این نکته است که آیا رنگ خودرو به اندازه بقیه اجزای خودرو عمر خواهد کرد؟ حتی قبل از اینکه رنگ به بدنه خودرو اعمال شود، بسیاری از تستها بر روی آن انجام میشود. برای این کار از دستگاه تشخیص رنگ خودرو دیجیتال و لیزری استفاده می‌کنند.

از رنگ خودرو انتظار میرود تا مدت زمان زیادی بر روی خودرو دوام بیاورد. رنگ خودرو باید در مقابل بسیاری از لکه ها، لکه های رنگ، خط و خشها، جای دست، فضولات پرندگان و آب و هوای بد و غیره مقاوم باشد. علاوه بر داشتن مقاومت بالا  رنگ خودرو باید بتواند کیفیت خود را نیز در مدت زمان عمر خودرو حفظ کند. انتظار میرود رنگ خودرو بتواند به اندازه میانگین عمر خودرو یعنی 10 الی 15 سال عمر کند. رنگ خودرو باید به گونه ای باشد که امکان رنگ آمیزی مجدد کل خودرو و یا قسمتی از آن وجود داشته باشد. در حالیکه باید حداقل انتظار ها را برآورده کند. در ادامه این مطلب از سایت کارنگ شما را با انواع روش تست کردن رنگ ماشین بیشتر آشنا می‌کنیم.

برخی از روشهای تست رنگ خودرو که امروزه استفاده میشوند.

بسیاری از عوامل محیطی و انسانی وجود دارند که بصورت تک به تک یا ترکیبی برای بدنه خودرو و رنگ آن خطر محسوب میشوند. برخی از آنها مانند خط و خش و فضولات پرندگان نامبرده شد. با این وجود طیف وسیعی از فاکتورهای دیگر برای ضربه  زدن به رنگ خودرو در دنیای واقعی وجود دارند و منتظر فرصت مناسب هستند.

به خاطر وجود همین خطرات متنوع، تستهای متنوعی هم برای روشهای تست رنگ خودرو وجود دارد. این تستها به منظور بررسی مقاومت رنگ و توانایی آن در دفع  فاکتورهای مزاحم انجام می شود. این تستها به منظور بررسی ضخامت رنگ، سختی رنگ، درخشندگی، تحمل آب و هوای متنوع  با دماهای مختلف، مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیایی انجام می شود. در ادامه به بررسی برخی از روشهای تست رنگ پرداخته میشود.

تست کردن رنگ خودرو

تست خراش

هدف از انجام این تست بررسی مقاومت در مقابل انواع خراشها می باشد. بیشترین صدمه ای که به رنگ خودرو وارد می شود، خراشهای سطحی یا عمیق است. به دلیل وجود موانع یا اشیا در نزدیک خودرو در اکثر مواقع این صدمه اتفاق میفتد. در این تست نه تنها رنگ خودرو بلکه کیلر نیز تست میشود. لایه کیلر بر روی لایه رنگ قرار میگیرد و وظیفه درخشندگی و افزایش مقاومت رنگ خودرو را بر عهده دارد. در اکثر تستهای مقاومت خراش، لایه کیلر مورد تست قرار می گیرد. نمونه تست خراش در شکل زیر مشاهده میشود.

تستر های رنگ خودرو بصورت عمدی خراشی بر روی رنگ خودرو ایجاد کرده و سپس آن را بررسی کرده و میزان صدمه وارد شده را بررسی می کنند. در صورتیکه نتایج بررسی رضایت بخش نباشد، شرکتها یا ترکیب رنگ و یا روشهای اعمال آن را عوض می کنند. این تستها تا جایی انجام میشوند که یا صدمات ناشی از خط و خشها از بین برود و یا اینکه به حداقل برسند. البته متخصصین همواره محدودیتهای موجود در تکنولوژی را در نظر میگیرند. بدین معنی که شاید برخی ها از استانداردها فعلا با تکنولوژی موجود قابل دستیابی نباشند.

 تست خوردگی در تست رنگ خودرو

در فرآیند روشهای تست رنگ خودرو یکی از مهم ترین مراحل تست خوردگی می باشد. محیط خورنده همیشه ممکن است که وجود داشته باشد. این محیط میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال روغن ترمز یک مایع خورنده می باشد. چنانچه حتی چند قطره از آن بر روی رنگ خودرو ریخته شود و برای مدتی بر روی بدنه خودرو باقی بماند به راحتی میتواند به رنگ خودرو آسیب وارد کند. اگر رنگ بدنه خودرو دچار خوردگی شود ظاهر آن از حالت شفاف و براق به حالت کدر و مات تغییر می کند.

یکی دیگراز محیط های خورنده، محیطهای نمکی هستند. برای مثال در زمستان به منظور آب کردن برف و یخ از ترکیبهای نمکی استفاده می شود. با وجود اینکه استفاده از این ترکیب برای داشتن رانندگی بهتر ضروری است، میتواند به رنگ خودرو آسیب وارد کند. چنانچه نمک به مدت طولانی در تماس با رنگ خودرو قرار بگیرد به راحتی میتواند طی فرآیند خوردگی کیفیت رنگ را تنزل دهد. به همین علت توصیه می شود که خودرو بصورت مرتب شسته شود.  به منظور تست خوردگی، تستر های رنگ خودرو از مه نمکی استفاده میکنند. این تست بصورتی انجام میشود که شرایط جاده ای به دقت شبیه سازی شود.

تست کردن خودرو با دستگاه ضخامت سنج

تست آب و هوای خشن

بدنه خودرو و رنگ آن در برابر شرایط آب و هوایی خشنی قرار میگیرند. رنگ بدنه خودرو باید در برابر شرایط مختلفی مانند باد، برف و بوران، بارندگی، یخ و اشعه خورشید مقاوم باشد. اشعه آفتاب یکی از عوامل مهم در تخریب رنگ خودرو محسوب میشود. در بسیاری از خودروهایی که به مدت طولانی در برابر آفتاب قرار میگیرند این پدیده اتفاق میفتد که به آفتاب سوختگی معروف است. در برخی مواقع میتوان آفتاب سوختگی را با پولیش زبر یا نرم رفع کرد. البته در حین پولیش باید به ضخامت مجاز کیلر دقت شود تا ضخامت آن کمتر از حد مجاز نشود.

با توجه به اینکه عوامل مربوط به آب و هوا در مدت زمان نامشخص و شرایط نامشخص به خودرو اعمال میشوند، شبیه سازی شرایط تست بسیار پیچیده می باشد. برای مثال در دنیای واقعی ممکن است چندین عامل یاد شده مانند آفتاب سوختگی و خوردگی بصورت همزمان اتفاق بیفتد. بهترین روش شبیه سازی شرایط آب و هوایی قرار دادن خودرو به مدت 1000 الی 2000 ساعت در مقابل اشعه ماورا بنفش در محیطی با مقدار رطوبت مشخص است.

آسان‌ترین روشهای تست رنگ خودرو برای تشخیص رنگ شدگی ماشین

  • تشخیص رنگ ماشین به صورت چشمی (تفاوت رنگ در بخش‌های مختلف اتومبیل، پاشیدگی رنگ به قسمت‌های دیگر و بررسی لبه کاپوت، صندوق و گلگیرها انعکاس تصویر در بدنه خودرو به صورت مواج …)
  • تشخیص رنگ‌ خودرو از طریق آهنربا
  • دست کشیدن بر روی بدنه
  • تشخیص دادن رنگ ‌خودرو با استفاده از دستگاه ضخامت سنج رنگ.

نتیجه‌گیری

برای این که به مطلوب ترین و با کیفیت ترین رنگ برای ماشین برسند اقدام به تست رنگ اتومبیل می کنند. در این میان استفاده از روشهای تست رنگ خودرو بسیار کمک کننده بوده و از این رو در این مطلب از وبسایت کارنگ شما را با انواع تست خراش، تست خوردگی و تست آب و هوای خشن آشنا کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *