راهنمای جامع برای خرید بهترین دستگاه تستر رنگ خودرو

نویسنده
تحریریه رادان
تاریخ
اردیبهشت 30, 1401
بازدید
11 views

تجهیزات تخصصی در دنیای امروز از فاکتورهای مهم در تمایز شرکت ها و افراد می باشند. با توجه به اینکه در دنیای امروز سیستم های آموزشی پیشرفت بسیار زیادی کرده اند، تخصص و مهارت افراد بسیار به هم نزدیک شده است. ولی هنوز خیلی از افراد و شرکت ها خود را به تجهیزات تخصصی مجهز […]

راهنمای کامل خرید دستگاه تستر رنگ خودرو

تجهیزات تخصصی در دنیای امروز از فاکتورهای مهم در تمایز شرکت ها و افراد می باشند. با توجه به اینکه در دنیای امروز سیستم های آموزشی پیشرفت بسیار زیادی کرده اند، تخصص و مهارت افراد بسیار به هم نزدیک شده است. ولی هنوز خیلی از افراد و شرکت ها خود را به تجهیزات تخصصی مجهز نکرده اند. در کارشناسی خودرو و در قسمت کارشناسی رنگ بدنه، مهم ترین دستگاه مورد نیاز دستگاه تستر رنگ خودرو یا همان دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو می باشد. دستگاه تستر رنگ خودرو به دو دسته تستر آهنربایی و تستر دیجیتال تقسیم می شود. شما می توانید برای خرید بهترین دستگاه تست رنگ به سایت رادان کیوسی مراجعه نماید.

یکی از دغدغه های افراد متخصص این است که کدام دستگاه تستر رنگ خودرو را بخریم؟ جواب این پرسش با توجه به تعدد برندهای مختلف در بازار بسیار دشوار است. با وجود این نکات کلیدی وجود دارند که با رعایت آنها میتوان تستر رنگ خودرو مناسب را انتخاب کرد. خرید یک دستگاه تستر رنگ مناسب از چندین جنبه مهم است. خرید یک دستگاه بی کیفیت علاوه بر اینکه موجب ضرر مالی می شود، ممکن است اعتبار کارشناس و شرکت را نیز به مخاطره بیندازد. بررسی کیفیت تستر رنگ هم برای تسترهای آهنربایی و هم تستر های دیجیتال مهم می باشد. در ادامه به نکات مهم در مورد خرید دستگاه تستر رنگ آهنربایی و دیجیتال پرداخته می شود.

مشخصات دستگاه تستر رنگ خودرو آهنربایی مناسب:

دستگاه تستر رنگ آهنربایی که یک نمونه از آن را در شکل زیر می توانید مشاهده کنید، نسبت به تستر دیجیتال بسیار ساده تر است و نکات قابل بررسی آن نیز کمتر است.

 

دستگاه تستر رنگ خودرو آهنربایی
دستگاه تستر رنگ خودرو آهنربایی

ساختمان یک دستگاه تستر آهنربایی از یک خط کش آهنربایی و یک فنر تشکیل شده است. کیفیت این فنر، عمر و کیفیت کارکرد تستر را مشخص می کند. این فنر نباید خیلی سفت یا خیلی شل باشد. در برخی از تستر های رنگ آهنربایی یک پیچ تنظیم نیز در نظر گرفته شده است. کاربر می تواند پس از مدتی که فنر تستر شل شد، با استفاده از این پیچ آن را سفت تر کند.

کارشناسی رنگ خودرو کارنگ

  • فنر با سفتی مناسب:

سفتی فنر تستر رنگ آهنربایی باید به گونه ای باشد که بر روی سطوح بدون رنگ که آهنربا دارای حداکثر نیرو می باشد، خط کش اندازه گیری تا آخرین درجه کشیده شود. در صورتیکه فنر تستر بیش از اندازه سفت باشد، ممکن است که کارشناس را به اشتباه بیندازد. چراکه اگر فنر خیلی سفت باشد، خط کش اندازه گیری حتی بر روی سطوح بدون رنگ بسیار کم کشیده می شود، که این نشانه سطوح رنگدار است. چنانچه فنر تستر شل باشد، کارشناس قادر نخواهد بود تا تفاوت سطوح رنگدار و بدون رنگ را تشخیص دهد، چرا که خط کش تستر بر روی سطوح بدون رنگ ممکن است به راحتی کشیده شود.

  • درجه بندی تستر های رنگ آهنربایی:

بر روی برخی از تستر های رنگ آهنربایی درجه بندی خاصی استفاده شده است که نمونه آن را در شکل زیر می توانید مشاهده کنید.

درجه بندی دستگاه تستر رنگ خودرو
درجه بندی دستگاه تستر رنگ خودرو

در شکل بالا مشاهده می شود که حالتهای مختلف رنگ خودرو بر روی درجه تستر رنگ نشان داده شده است. برای مثال اگر حین رنگ دوباره بدنه خودرو از بتونه استفاده شود، ضخامت لایه رنگ بسیار بالا میرود در چنین حالتی نیروی فنر به کمترین میزان خود میرسد. در این حالت خط کش تستر به کمترین میزان ممکن کشیده می شود. همانطور که مشاهده می شود قسمت سبز درجه بندی به عنوان قسمت بدون رنگ در نظر گرفته شده است.

شاید این سوال پیش بیاید چگونه درجه بندی بر روی تستر آهنربایی انجام می شود؟

برای جواب دادن به این سئوال باید دقت کرد که این نوع دستگاه حالت مطلق ندارد. بدین معنی که اندازه گیری با آنها نسبی می باشد. بدین صورت که ابتدا این دستگاه را در سطوح مختلف تست می کنند و با توجه به میزان کشیده شدن خط کش، آن را درجه بندی می کنند. به همین خاطر ممکن است که دو نوع دستگاه تستر رنگ بر روی یک سطح عملکرد یکسانی نداشته باشند و این دلیل خراب بودن هیچکدام از دستگاه ها نیست.

کارشناس هم باید این نکته را در نظر بگیرد که جهت تشخیص محل رنگ شدگی بدنه در خودروهای مختلف، ناحیه های مختلف بدنه هر خودرو را فقط با همان نوع خودرو مقایسه کند. چراکه ممکن است ضخامت عادی یک نوع خودرو برای خودروی دیگر رنگ شدگی محسوب شود. بهتر است که کارشناس ابتدا دستگاه تستر رنگ بدنه خود را بر روی قسمتهای مختلف بدنه خودرو تست کند تا بصورت میانگین میزان کشیدگی فنر را متوجه شود. یکی از دستگاه های تست رنگ خودرو دیاگ می باشد.

به نقل قول از ویکی پدبا:

امروزه در خودروها از کامپیوترهای صنعتی به نام ECU استفاده می‌شود. این تجهیزات علاوه بر کنترل بخش‌های مختلف خودرو مانند جعبه سیاه نیز عمل می‌کنند. اطلاعاتی چون میزان مسافت پیموده شده، عمل کردن سنسور ضربه، باز شدن کیسه‌های هوا، تعمیرات اساسی موتور، میزان مصرف سوخت و هزاران مورد دیگر بسته به نوع خودرو در ECU ثبت می‌گردد

کیفیت ساخت دستگاه های تستر رنگ خودرو:

کیفیت ساخت دستگاه های تستر رنگ خودرو از جمله فاکتور های بسیار مهم انتخاب این دستگاه می باشد. در حین خرید این دستگاه باید دقت شود که حین کشیده شدن فنر هیچ نوع صدایی از دستگاه شنیده نشود. گاهاً بخاطر کیفیت پایین ساخت ممکن است حین کشیده شدن، فنر به دیواره تستر برخورد کند. این امر در مدت کوتاهی باعث خراب شدن تستر خواهد شد.

کیفیت بدنه تستر رنگ نیز بسیار مهم می باشد. با توجه به محیط استفاده از این دستگاه کیفیت بدنه آن جهت جلوگیری از آسیب در حین ضربه خوردن بسیار تاثیرگذار می باشد. همچنین با توجه به اینکه نیروی نسبتاً زیادی از طرف فنر به محل اتصال فنر و بدنه وارد می شود، لازم است که این محل بصورت استاندارد طراحی شده باشد. هر گونه ضعف در این ناحیه باعث کم شدن عمر تستر خواهد شد. در بعضی از تستر های آهنربایی مشاهده شده است که در حین کار فنر دستگاه از جای خود در آمده است و این به دلیل اتصال ضعیف فنر به بدنه تستر است.

در پایان به این نکته اشاره می کنیم که با وجود اهمیت انتخاب دستگاه تستر رنگ، نحوه استفاده از آن نیز به منظور بالا بردن عمر کارکردی آن بسیار مهم است. همانگونه که گفته شد فنر این دستگاه مهم ترین جز آن می باشد. هر گونه کشیدگی ناگهانی باعث فرسودگی فنر خواهد شد. بنابراین حین استفاده باید دقت شود که فنر به آرامی کشیده و رها شود.

مشخصات دستگاه تستر رنگ خودرو دیجیتالی مناسب:

دستگاه های تستر رنگ دیجیتال نوع مدرن تر این دستگاه ها هستند که در ادمه می خواهیم نکات مهم در مورد خرید این دستگاهها را بررسی کنیم. این دستگاه ها نسبت به نوع آهنربایی پیچیده گیهای خیلی بیشتری دارند. دستگاه تستر رنگ خودروی دیجیتال بر اساس جریان ادی کارنت کار می کند. کالیبراسیون این دستگاه به منظور کارکرد صحیح آن بسیار مهم می باشد.

تکرار پذیر بودن مقادیر تسترهای رنگ خودرو دیجیتال:

یکی از نکاتی که باید در تستر رنگ خودرو دیجیتال در نظر گرفت این است که مقادیر اندازه گیری شده توسط این دستگاه تکرار پذیر باشند. بدین معنی که با تکرار اندازه گیری بر روی یک سطح خاص مقادیر نشان داده شده توسط دستگاه تغییر نکنند. ممکن است که دستگاه کالیبره نباشد و اعداد صحیحی نمایش ندهد ولی در مرحله تست تکرار پذیری این موضوع اهمیت ندارد و نکته مهم این است که حتی با وجود اندازه گیری نادرست، اعدا نشان داده شده تغییر نکنند. به منظور انجام این تست کافی است که قبل یا بعد از مرحله کالیبراسیون بر روی یک سطح با ضخامت رنگ مشخص اندازه گیری انجام شود. با تکرار اندازه گیری حداقل برای 5 بار نباید اعداد نشان داده شده تغییر قابل توجهی داشته باشند.

به منظور انجام تست تکرار پذیری بهترین انتخاب فویل های تست هستند که همراه با دستگاه ها به مشتری ارائه می شوند. با انتخاب یکی از این فویل ها میتوان این تست را انجام داد. حتی میتوان بدون فویل و تنها با استفاده از سطوح بدون رنگ که آنها نیز همراه با دستگاه موجود می باشند، این تست را انجام داد. در این صورت ضخامت مرجع صفر می باشد.

یکی دیگر از موارد مهم که حین خرید دستگاه تستر رنگ خودرو دیجیتال باید مد نظر قرار داد عملکرد آنها در دماهای مختلف می باشد. محیط کاری مناسب برای کارکرد هر دستگاه در دفترچه راهنمای آن دستگاه قید شده است. برای مثال دمای محیطی برای کارکرد دستگاه FMC TG35 که در شکل زیر نشان داده شده است ، با توجه به دفترچه آن بین صفر تا پنجاه درجه سانتی گراد قید شده است. همچنین میزان رطوبت 20 الی 90 درصد بیان شده است.

دستگاه تستر رنگ خودرو دیجیتال FMC
دستگاه تستر رنگ خودرو دیجیتال FMC

اندازه گیری درست در دماهای بالا یا پایین:

دستگاه تستر رنگ خودرو دیجیتال نسبت به دما حساس می باشد. یکی از نکات دیگر که باید حین خرید این دستگاه ها در نظر داشت این است که مقادیر نشان داده شده توسط آنها در دماهای مختلف کمترین تغییر ممکن را داشته باشد. برای انجام این تست، بهتر است که دستگاه را ابتدا کالیبره کنیم تا از اعدادی که توسط دستگاه در دمای عادی نشان داده می شود اطمینان داشته باشیم. بعد از حصول اطمینان از کالیبراسیون دستگاه به دو روش میتوان تست دمایی را انجام داد.

  • در روش اول:

میتوان فقط سنسور دستگاه را گرم یا سرد کرد. در این حالت میتوان با استفاده از سشوار و با رعایت فاصله مطمئن سنسور دستگاه را گرم کرد. بلافاصله با استفاده از دستگاه گرم شده یکی از فویلهای استاندارد را اندازه گیری میکنیم.

برای مثال:

  1. میتوان از فویل 100 میکرون استفاده کرد. این کار را برای فویل های مختلف بر روی دو سطح آهنی و آلومینیومی تکرار میکنیم و اعداد نشان داده شده را ثبت میکنیم.
  2. در صورتیکه اعداد ثبت شده به مقدار واقعی ضخامت نزدیک باشند، میتوان نتیجه گرفت که دستگاه مد نظر به لحاظ دمایی عملکرد قابل قبولی دارد.
  • در روش دوم:

برای انجام تست دمایی می توان قطعات آهنی یا آلومینیومی را گرم یا سرد کرد. مزیت این روش نسبت به روش قبلی این است که در این حالت امکان آسیب به سنسور دستگاه تستر رنگ خودرو وجود ندارد.

کیفیت و سرعت دستگاه تستر رنگ خودرو دیجیتال:

کیفیت نمایش مقادیر از جمله نکات مهم در خرید دستگاه تستر رنگ دیجیتال میباشد. با توجه به اینکه گاهی باید از فاصله اعداد دستگاه را خواند، کیفیت نمایش اعداد باید مطلوب باشد.سرعت دستگاه از نکات مهم دیگر در خرید دستگاه تستر رنگ خودرو دیجیتال می باشد. معمولا سرعت دستگاه در دفترچه آنها قید می شود. به منظور تست سرعت دستگاه، کافی است دستگاه را بر روی فویل های تست امتحان کرد. هر بار که عدد دستگاه ثابت می شود و یا صدای بیپ شنیده می شود، نشان دهنده اتمام اندازه گیری می باشد. هر چقدر که دستگاه و سنسور آن از نوع پیشرفته تر باشند، انتظار میرود که سرعت دستگاه نیز بالاتر باشد.

امکانات و آپشن های دستگاه تستر رنگ خودرو نیز از نکات مهم در انتخاب آنها می باشد. یکی از این امکانات، نمایش مقادیر اندازه گیری شده به واحد های مختلف می باشد. در اکثر دستگاه های تستر رنگ خودرو دیجیتال امکان نمایش به واحد های میکرون و میلز وجود دارد. باید دقت شود که حتما دستگاه باید حداقل این دو واحد را داشته باشد.

امکانات و آپشن های دستگاه تستر رنگ خودرو دیجیتال:

برخی از دستگاههای دیجیتال امکان اندازه گیری فقط بر روی آهن را دارند. چنانچه فروشنده ادعا کند که دستگاه امکان اندازه گیری بر روی آلومینیوم را هم دارد باید نسبت به صحت سنجی ادعای ایشان اقدام شود. برای بررسی این موضوع چند روش وجود دارد.

روش اول: مراجعه به دفترچه دستگاه است. در صورتیکه دستگاه امکان اندازه گیری ضخامت رنگ را بر روی آلومینیوم داشته باشد، حتما در دفترچه آن قید میشود
روش دوم: تست دستگاه بر روی سطح آلومینیومی است. دستگاه های تستر رنگ دیجیتال چنانچه این امکان را داشته باشند می توانند سطوح را بصورت اتوماتیک شناسایی کنند. سطح آهنی را با حرف F و سطح غیر آهنی را با حرف N نمایش می دهند.

 

یکی از نکات دیگر کاربری دستگاه در دست است. ارگونومی دستگاه باید به گونه ای باشد که کاربر به راحتی بتواند قسمتهای مختلف بدنه خودرو را اندازه گیری کرده و مقادیر را بخواند. امکان اتصال به کامپیوتر نیز امکانی هست که چنانچه دستگاه تستر رنگ خودرو داشه باشد، کاربر می تواند مقادیر اندازه گیری شده را به کامپیوتر منتقل کرده و آنها را ذخیره کند. دستگاه های تستر رنگ دیجیتال معمولا تعداد محدودی از داده ها را ذخیره می کنند. بنابراین چنانچه بتوان آن را به کامپیوتر متصل کرد میتوان در هر زمانی که لازم باشد نسبت به ذخیره کردن داده ها اقدام کرد.

خرید دستگاه تستر رنگ درجه یک:

با توجه به حساسیت کارشناسی رنگ بدنه خودرو بهتر است تمام نکات گفته شده در خرید این دستگاه ها جهت تشخیص رنگ بدنه اتومبیل مد نظر قرار بگیرد. رعایت نکات گفته شده یک دستورالعمل کلی برای خرید یک دستگاه مناسب و با کیفیت است. شما می توانید برای خرید دستگاه های تشخیص رنگ و دستگاه تست رنگ خودرو به سایت رادان کیوسی مراجعه نماید.

سوالات متداول:

  • یکی از مهم ترین فاکتورهای کیفیت دستگاه تستر رنگ خودرو چیست؟

کیفیت ساخت دستگاه های تستر رنگ خودرو از جمله فاکتور های بسیار مهم انتخاب این دستگاه می باشد.

  • یکی از مهم ترین امکانات دستگاه تستر رنگ چیست؟

یکی از این امکانات، نمایش مقادیر اندازه گیری شده به واحد های مختلف می باشد.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *