توضیحات کامل دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش دیجیتال

نویسنده
تحریریه رادان
تاریخ
مهر 15, 1402
بازدید
26 views

دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش دیجیتال: دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش به منظور اندازه‌گیری ضخامت رنگ خشک استفاده می‌شود. اندازه‌گیری دقیق ضخامت رنگ اهمیت بسیار بالایی دارد؛ چراکه در فرآیند پوشش‌دهی، کنترل کیفی و تعیین قیمت محصول نهایی نقش بسزایی دارد. اندازه‌گیری ضخامت رنگ و پوشش در تعیین عمر پوشش، ظاهر و عملکرد […]

توضیحات کامل دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش دیجیتال

دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش دیجیتال: دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش به منظور اندازه‌گیری ضخامت رنگ خشک استفاده می‌شود. اندازه‌گیری دقیق ضخامت رنگ اهمیت بسیار بالایی دارد؛ چراکه در فرآیند پوشش‌دهی، کنترل کیفی و تعیین قیمت محصول نهایی نقش بسزایی دارد. اندازه‌گیری ضخامت رنگ و پوشش در تعیین عمر پوشش، ظاهر و عملکرد و همچنین تعیین سازگاری با استانداردهای بین‌المللی کاربرد دارد. اندازه‌گیری ضخامت رنگ و پوشش به دو طریق مخرب و غیر مخرب انجام می‌شود. در حالت مخرب، پوشش با استفاده از ابزار مخصوص برش داده می‌شود. اما برای جلوگیری از آسیب به رنگ و پوشش، باید از دستگاه‌های القای مغناطیسی و ادی کارنت استفاده کرد.

در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا شما را با دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش دیجیتال و کاربردهای آن آشنا کنیم.

کاربرد دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش

اندازه‌گیری ضخامت رنگ و پوشش به روش غیر مخرب، هم بر روی سطوح مغناطیسی مانند فولاد و هم بر سطوح غیر مغناطیسی مانند استیل و آلومینیوم قابل انجام است. دستگاه ضخامت سنج رنگ دیجیتال به منظور اندازه‌گیری ضخامت رنگ بر روی سطوح فلزی مناسب می‌باشد.  باید این نکته را در نظر گرفت که هم سطوح آهنی و هم آلومینیومی در خودروها استفاده می‌شوند. برای مثال اکثر خودروهای داخلی سطوح آهنی در بدنه خود دارند. در حالی که برخی از خودروهای خارجی مانند تویوتا از سطوح آلومینیومی نیز در بدنه خود استفاده می‌کنند. با توجه به تنوع خودرو در بازار، یک کارشناس حرفه‌ای رنگ و بدنه خودرو، باید دستگاه مناسب برای اندازه‌گیری رنگ بر روی بدنه انواع خودروها را داشته باشد.

دستگاه‌های ضخامت سنج رنگ و پوشش بر اساس قوانین فیزیکی کار می‌کنند. برخی از آن‌ها بر اساس القای مغناطیسی و برخی بر اساس پدیده ادی کارنت اندازه‌گیری می‌کنند. گاهاً از هر دوی این قوانین در دستگاه‌های ضخامت سنج استفاده می‌شود.

توضیحات کامل دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش دیجیتال

انواع سطوح قابل اندازه‌گیری با دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش

در اختیار داشتن یک دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش با قابلیت اندازه‌گیری ضخامت رنگ بر روی سطوح آهنی و غیر آهنی، مزیت بسیار مهمی محسوب می‌شود. دستگاه‌های ضخامت سنج دیجیتال ابزارهای اندازه‌گیری با دقت بالا محسوب می‌شوند که هم برای سطوح آهنی و هم غیر آهنی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در دستگاه‌های ضخامت سنج دیجیتال امروزی از خاصیت القای مغناطیسی برای اندازه گیری ضخامت رنگ بر روی سطوح مغناطیسی مانند آهن استفاده می‌شود. در حالیکه از پدیده ادی کارنت برای اندازه گیری ضخامت رنگ بر روی سطوح غیر مغناطیسی مانند آلومینیم استفاده می‌شود.

این دستگاه‌ها این قابلیت را دارند که به صورت اتوماتیک جنس سطح را تشخیص دهند. سطوح آهنی را با حرف F و سطوح غیر آهنی را با حرف N نمایش می‌دهند. با این قابلیت دیگر نیاز نیست که کاربر تحقیقی در خصوص سطح کار داشته باشد. این امر سبب بالا بردن سرعت بازرسی و دقت آن می‌شود.

در شکل زیر یک دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش از برند FMC و از نوع TG35 نمایش داده شده است. با توجه به شکل حرف F بالا و مقدار ضخامت رنگ نمایش داده شده، به صورت خلاصه می‌توان متوجه شد که اندازه‌گیری بر روی سطح آهنی انجام شده و مقدار ضخامت رنگ 115 میکرون می‌باشد.

دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش
دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش

دستگاه اندازه‌گیری ضخامت رنگ

ضخامت سنج رنگ و پوشش در صنایع مختلف کاربرد دارد. برای مثال در صنایع نفت و گاز برای اندازه‌گیری دقیق ضخامت رنگ در لوله‌های انتقال از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود. همچنین در صنایع هواپیماسازی، کشتی سازی، صنایع فولاد به وفور از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

امکانات دستگاه اندازه‌گیری ضخامت رنگ

دستگاه‌های ضخامت سنج رنگ و پوشش امکانات فراوانی در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

واحدهای اندازه‌گیری در دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش

کاربر می‌تواند اعداد اندازه‌گیری شده را در واحدهای مختلفی مانند میکرون، میلی‌متر و میلز مشاهده کند. برای مثال در خودرو حدود ضخامت رنگ 100 الی 150 میکرون می‌باشد.این مقدار در حدود 4 میلز می‌باشد. مزیت تبدیل واحد در کاربری‌های مختلف خود را نشان می‌دهد. برای مثال در خودرو استفاده از واحد میکرون دقیق‌تر است؛ چرا که ممکن است وجود 20 میکرون ضخامت رنگ بیشتر، نشان از رنگ‌شدگی باشد. بیان 20 میکرون در واحد میلز سخت‌تر است چرا که کمتر از واحد اندازه‌گیری میلز می‌باشد.

یکی از نکات قابل توجه در بحث ضخامت رنگ خودروهای مختلف، تفاوت رنج آن‌ها می‌باشد. برای مثال ضخامت رنگ خودروهای تولید داخل معمولا بین 100 الی 150 میکرون می‌باشد. در حالی که برخی از کمپانی‌های خودروسازی مانند تویوتا، ضخامت رنگ بیشتری در محصولات خود استفاده می‌کنند. برای مثال در برخی از خودروهای این شرکت با استفاده از یک دستگاه ضخامت‌سنج رنگ دیجیتال می‌توان مشاهده کرد که ضخامت متوسط بدنه خودروهای این کمپانی در حدود 150 میکرون می‌باشد. در خصوص شرکت بی ام دابلیو نیز می‌توان گفت که از سال 2010، ضخامت رنگ محصولات این شرکت نسبت به قبل در حدود 30 میکرون کمتر شده و به حدود 90 میکرون رسیده است.

توضیحات کامل دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش دیجیتال

دقت دستگاه‌های ضخامت سنج رنگ

دقت دستگاه‌های ضخامت سنج در انتخاب آن‌ها بسیار مهم است. دقت یک دستگاه ضخامت سنج در حقیقت اختلاف بین مقدار واقعی اندازه‌گیری و مقداری است که دستگاه نشان می‌دهد. نوع سنسور و تکنولوژی استفاده شده در دستگاه در تعیین دقت دستگاه بسیار مهم است.

  • برای مثال دقت دستگاه FMC مدل TG25  دو و نیم درصد با خطای یک میکرون است.
  • برای مثال برای یک فیلم با ضخامت 100 میکرون، این دستگاه حداکثر سه و نیم میکرون خطا دارد. چنانچه پس از کالیبراسیون خطای دستگاه در این حد باشد، دستگاه مشکلی ندارد و آماده استفاده است. ولی چنانچه خطا بیشتر از 5 میکرون باشد، دستگاه مجدداً باید کالیبره شود.

سخن پایانی

ما در این مقاله از سایت کارنگ اطلاعات کاملی را درباره دستگاه ضخامت سنج رنگ و پوشش دیجیتال و کاربردهای و انواع مختلف آن‌‌ها در اختیارتان قرار دادیم. اکنون شما می‌توانید برای خرید دستگاه ضخامت سنج و پوشش دیجیتال از طریق سایت کارنگ اقدام کنید و با خیالی آسوده به خرید این محصولات بپردازید. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

منبع: amazon.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *