آموزش کارشناس تشخیص رنگ خودرو | آموزش کارشناسی خودرو چیست؟

نویسنده
تحریریه رادان
تاریخ
آذر 23, 1400
بازدید
13 views

آموزش کارشناس تشخیص رنگ خودرو فرآیندی است که حین خرید خودروی کارکرده باید انجام شود. در این فرآیند کارشناسان سعی در پیدا کردن عیوب رنگ و بدنه خودرو می‌کنند. تشخیص رنگ خودرو و عیوب آن مهم‌ترین بخش این فرآیند می‌باشد. باوجود تمام دقتی که نقاشان در حین نقاشی بدنه خودرو می‌کنند، گاهاً ایراداتی در رنگ خودرو […]

آموزش صفر تا صد تشخیص رنگ خودرو با در نظر گرفتن عیوب رنگ

آموزش کارشناس تشخیص رنگ خودرو فرآیندی است که حین خرید خودروی کارکرده باید انجام شود. در این فرآیند کارشناسان سعی در پیدا کردن عیوب رنگ و بدنه خودرو می‌کنند. تشخیص رنگ خودرو و عیوب آن مهم‌ترین بخش این فرآیند می‌باشد. باوجود تمام دقتی که نقاشان در حین نقاشی بدنه خودرو می‌کنند، گاهاً ایراداتی در رنگ خودرو باقی می‌ماند. در مقاله حاضر به برخی از این عیوب پرداخته می‌شود.

خرید یک خودروی کارکرده امری است که ممکن است برای همه مردم اتفاق بیفتد. حین خرید یک خودروی کارکرده، خودرو باید از همه جهات بررسی شود تا بتوان آن را قیمت‌گذاری کرد. مواردی مانند عیوب فنی و عیوب ظاهری می‌توانند به‌صورت چشم‌گیری بر قیمت خودرو تأثیرگذار باشند. بررسی قسمت‌های فنی خودرو که به آن کارشناسی فنی خودرو نیز گفته می‌شود شامل جستجوی عیوب مربوط به موتور، گیربکس، سیستم تعلیق، سیستم ترمز، سیستم فرمان و کدهای خطای ایسیو می‌شود.آموزش کارشناسی تشخیص رنگ خودرو

تجهیزات در کارشناسی فنی هم جایگاه ویژه‌ای دارند. تجهیزاتی مانند دستگاه عیب‌یاب (دستگاه دیاگ)، دستگاه تستر باطری خودرو، گوشی مکانیکی، کمپرس سنج، تستر مایع ترمز و تستر رادیاتور ازجمله تجهیزاتی هستند که در کارشناسی فنی استفاده می‌شوند.

آموزش کارشناس تشخیص رنگ خودرو چیست؟

تشخیص رنگ خودرو معروف‌ترین نوع کارشناسی و بررسی خودرو هست که قبل از خرید خودروی کارکرده انجام می‌شود. در کشور ما نیز هر وقت صحبت از آموزش کارشناسی خودرو می‌شود، در اکثر موارد منظور این نوع کارشناسی است. خودروی کارکرده به دلایل مختلف مانند تصادفات، ممکن است متحمل صدماتی در بدنه و شاسی خود شود. برخی از این صدمات تنها به رنگ و بدنه خودرو وارد می‌شوند، درحالی‌که برخی دیگر که شدیدتر هستند موجب صدماتی به شاسی خودرو می‌شوند.

جبران هر یک از صدمات واردشده به بدنه یا شاسی خودرو دارای فرآیند منحصربه‌فرد خود است. درصورتی‌که رنگ و بدنه خودرو آسیب‌دیده باشد، معمولاً مراحل شامل صافکاری و نقاشی می‌شود. چنانچه شاسی خودرو آسیب‌دیده باشد، مراحلی همچون شاسی کشی و جوشکاری انجام می‌شوند.

شناخت رنگ خودرو

آموزش کارشناسی خودرو اهمیت بسیار زیادی در تشخیص رنگ خودرو دارد.  پایین‌ترین لایه که به‌عنوان لایه پایه شناخته می‌شود همان سطح فلزی بدنه خودرو هست. لایه اول (لایه بعد از بدنه) لایه پرایمر (آستر) هست که بین رنگ اصلی و بدنه قرار می‌گیرد. این لایه کاربردهایی مانند چسبندگی رنگ به بدنه، خشک شدن سریع‌تر رنگ، جلوگیری از شره رنگ، رفع نواقص و ایرادهای سطح فلز مانند پرس‌کاری و خم‌کاری و ایجاد مقاومت در برابر رطوبت و اشعه یو وی دارد. این لایه حدود 50 میکرون ضخامت دارد. رنگ اصلی لایه دوم می‌باشد. این لایه شامل رنگ‌دانه‌های اصلی می‌باشد و 20 تا 30 میکرون ضخامت دارد.

علاوه بر لایه‌های گفته‌شده در رنگ‌های متالیک لایه سومی بنام کیلر نیز وجود دارد که لایه ضخیم و شفاف می‌باشد. لایه کیلر در آخرین مرحله پاشیده می‌شود و وظیفه محافظت از رنگ اصلی و ایجاد شفافیت و درخشندگی را دارد. لایه کیلر بین 40 تا 50 میکرون ضخامت دارد.

شرکت‌های تولید رنگ نهایت تلاش خود را برای تولید رنگ باکیفیت انجام می‌دهند. بااین‌وجود برای انجام یک نقاشی بی‌نقص، وجود رنگ باکیفیت کافی نیست. تجربه و علم نقاش در استفاده از تکنیکهای نقاشی و خشک‌کردن رنگ اهمیت بسزایی دارد.

رعایت ترکیب مناسب رنگ، استفاده از حلال مناسب، آماده‌سازی سطح کار، ضخامت رنگ مناسب و شرایط محیطی مانند دمای مناسب از عوامل مهم در نقاشی هستند.

در ادامه به برخی عیوب رنگ خودرو که می‌تواند در تشخیص رنگ خودرو کمک‌کننده باشد پرداخته می‌شود. برخی از این عیوب مربوط به تخصص نقاش، برخی مربوط به تجهیزات و برخی دیگر مربوط به شرایط محیطی می‌باشد.

اهمیت ضعف چسبندگی رنگ در آموزش کارشناسی خودرو

این حالت زمانی پدید می‌آید که لایه‌های بالای رنگ به‌صورت قوی با لایه‌های پایینی چسبندگی ندارند. نمونه‌ این حالت در شکل زیر نمایش داده‌شده است.

 

عدم چسبندگی نکته مهم در تشخیص رنگ خودرو
عدم چسبندگی نکته مهم در تشخیص رنگ خودرو

با توجه به شکل مشخص است که لایه رنگ دچار ترک شده و چسبندگی خود را به لایه پایینی ازدست‌داده است. مشاهده می‌شود که لایه‌های رنگ از هم جداشده‌اند. به خاطر همین به این حالت لایه‌لایه شدن یا delamination نیز میگویند. دلیل به وجود آمدن این حالت عبارت‌اند از آلودگی لایه‌های پایینی، عدم رعایت زمان‌بندی رنگ و عدم سازگاری لایه آستری با لایه نهایی. برای جلوگیری از این حالت باید سطوح به‌خوبی تمیز شده، سطح کار به‌خوبی آماده شود و زمان‌بندی رنگ هم رعایت شود.

اهمیت ورقه‌ای شدن رنگ در تشخیص رنگ خودرو

این حالت زمانی پدید می‌آید که لایه‌های بالای رنگ تمایل دارند که از لایه‌های پایینی جدا شوند. به این حالت که اهمیت زیادی هم در تشخیص رنگ خودرو دارد، ورقه‌ای شدن یا peeling میگویند. نمونه‌ای از این حالت را در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

 

ورقه ای شدن رنگ در تشخیص رنگ خودرو
ورقه ای شدن رنگ در تشخیص رنگ خودرو

دلایل به وجود آمدن این حالت تمیز نبودن سطح و استفاده از مشخصات فنی نادرست رنگ هست. برای جلوگیری از ورقه ای شدن رنگ باید قبل از اعمال رنگ، سطح به خوبی تمیز شده و همچنین از روش های درست نقاشی استفاده شود.

برآمدگی رنگ

در این حالت به خاطر چسبندگی ضعیف سطح، رنگ به‌صورت گنبدی شکل از سطح کار بالا می‌آید. نمونه‌ای از این حالت را که به آن blistering نیز گفته می‌شود در شکل زیر مشاهده می‌کنید. ازجمله دلایل به وجود آمدن این حالت می‌توان به وجود چربی، زنگ، رطوبت و روغن اشاره کرد.

تاول زدن رنگ در تشخیص رنگ خودرو
تاول زدن رنگ در تشخیص رنگ خودرو

برای جلوگیری از این حالت باید سطح کار از وجود هرگونه کثیفی مانند چربی و رطوبت پاک شود. در ضمن باید از تجهیزات مناسب پوشش دهی استفاده شود.

سوراخ شدن سطح رنگ

چنانچه در حین رنگ کردن خودرو گازهای موجود در رنگ نتوانند خارج شوند، این گازها در انتهای کار از سطح رنگ در حال خشک شدن خارج خواهند شد که این باعث به وجود آمدن سوراخ‌هایی در سطح رنگ خواهد شد. نمونه‌ای از این حالت را در شکل زیر می‌بینید.

اهمیت سوراخ زدن رنگ در تشخیص رنگ خودرو
اهمیت سوراخ زدن رنگ در تشخیص رنگ خودرو

دلایل به وجود آمدن این حالت حبس هوا یا حلال زیر رنگ، اعمال نامناسب اسپری و ترکیب نادرست رنگ می‌باشد. برای جلوگیری از این حالت باید اسپری را از فاصله مناسب انجام داد. همچنین باید از ترکیب درست رنگ با شرایط محیطی مناسب استفاده کرد.

ترک‌خوردگی رنگ

یکی دیگر از عیوب رنگ که در بحث تشخیص رنگ خودرو اهمیت بسزایی دارد، ترک‌خوردگی سطح رنگ می‌باشد. در این حالت که نمونه آن را در شکل زیر مشاهده می‌کنید، سطح رنگ دچار  ترک‌خوردگی‌های سطحی یا عمیق می‌شود.

ترک خوردگی نشانه ای در تشخیص رنگ خودرو
ترک خوردگی نشانه ای در تشخیص رنگ خودرو

ترک‌خوردگی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد ازجمله آن‌ها می‌توان به ضخامت بالای رنگ، عدم انعطاف پوشش و جذب رطوبت اشاره کرد. برای جلوگیری از ترک‌خوردگی باید از سیستم‌های پوشش دهی مناسب استفاده کرد. همچنین اعمال رنگ باضخامت مناسب و استفاده از تکنیک‌های مناسب در جلوگیری از ترک‌خوردگی بسیار تأثیرگذار می‌باشند.

چروک شدن رنگ

چروک شدن سطح رنگ ازجمله عیوب رنگ می‌باشد که به‌وفور در خودروهای رنگ‌شده دیده می‌شود. لذا شناخت این عیب در تشخیص رنگ خودرو بسیار کمک‌کننده خواهد بود. در این حالت سطح رنگ مانند پوست چروک می‌شود. نمونه‌ این حالت را در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

اهمیت چروک شدن رنگ در تشخیص رنگ خودرو
اهمیت چروک شدن رنگ در تشخیص رنگ خودرو

 

دلیل چروکیدگی سطح رنگ تبخیر حلال از زیر لایه رنگ می‌باشد. این حالت در بسیاری از موارد دیگر مانند پارچه و لباسها هم رخ میدهد. به منظور جلوگیری از چروکیدگی رنگ باید ترکیب رنگ با دقت زیادی انتخاب شود. زمان درست پاشش و همچنین فاصله پاشش مناسب نیز مهم است.

شره کردن رنگ

شره کردن رنگ که یک عیب بسیار مهم در تشخیص رنگ خودرو محسوب می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که لایه رنگ در اثر وزن خود به سمت پایین حرکت کند. به این حالت که نمونه آن را در شکل زیر مشاهده می‌کنید، اشک رنگ نیز گفته می‌شود. در درصد زیادی از خودروهای کارکرده که کار نقاشی روی آن‌ها انجام‌شده  امکان مشاهده این حالت وجود دارد.

شره کردن یک نشانه در تشخیص رنگ خودرو
شره کردن یک نشانه در تشخیص رنگ خودرو

شرِه کردن به چند دلیل می‌تواند رخ دهد. آلوده بودن سطح، پاشش ممتد رنگ، زاویه نامناسب رنگ، ضخامت بالای رنگ و زاویه پاشش نامناسب از دلایل به وجود آمدن شره رنگ محسوب می‌شوند. البته باید به این نکته اشاره کرد که شره رنگ  ایرادی است که اکثراً در نقاشان مبتدی مشاهده می‌شود. تنظیم فاصله و زاویه پاشش رنگ، تمیز کردن سطح، عدم پاشش ممتد برای زمان طولانی و اضافه کردن مقدار مناسب تینر می‌توانند در جلوگیری از شره رنگ بسیار مهم باشند.

اهمیت پوست پرتقالی شدن رنگ در تشخیص رنگ خودرو

حالت پوست پرتقالی که می‌شود گفت مهم‌ترین عیب رنگ خودرو محسوب می‌شود، جایگاه بسیار ویژه‌ای در آموزش کارشناسی خودرو هم دارد. در این حالت سطح رنگ شبیه پوست پرتقال می‌شود. مطابق شکل زیر سلول‌های ریزی مانند آنچه روی پوست پرتقال به وجود می‌آیند در سطح رنگ بدنه خودرو ایجاد می‌شوند.

 

اهمیت پوست پرتقالی در تشخیص رنگ خودرو
اهمیت پوست پرتقالی در تشخیص رنگ خودرو

عدم پاشش یکنواخت رنگ، تکنیک‌های ضعیف اعمال رنگ و ترکیب اشتباه حلال رنگ از دلایل به وجود آمدن این حالت هستند.

برای جلوگیری از پوست پرتقالی شدن رنگ می‌توانید از نکات زیر بهره ببرید.

نحوه کار با پیستوله جهت جلوگیری از به وجود آمدن حالت پوست پرتقالی

چنانچه از پیستوله استفاده می‌کنید، باید رنگ نسبت به حالت قلم‌مو رقیق‌تر باشد. چنانچه از رنگ غلیظ در پیستوله استفاده کنید احتمال به وجود آمدن پوست پرتقالی بسیار افزایش پیدا می‌کند.

در هنگام استفاده از پیستوله از پاشش رنگ با ضخامت بالا اجتناب نمایید.

تنظیم پیستوله هم اهمیت بسیار زیادی دارد. بر روی هر پیستوله پیچهای تنظیم وجود دارند که می‌توان با آن‌ها نسبت باد و رنگ خروجی را تنظیم کرد. چنانچه به علت تنظیم نبودن پیستوله رنگ بیشتری از آن خارج  شود، حالت پوست پرتقالی به‌احتمال‌زیاد به وجود خواهد آمد.

فاصله پیستوله نیز اهمیت زیادی در جلوگیری از پوست پرتقالی شدن رنگ دارد. چنانچه پیستوله بیش‌ازحد نزدیک باشد، موجب شره کردن رنگ می‌شود. چنانچه پیستوله خیلی نزدیک باشد، باعث به وجود آمدن حالت دانه‌ای بر روی رنگ می‌شود. بهترین فاصله پیستوله 25 تا 30 سانتی‌متر می‌باشد.

آلوده بودن سطح کار نیز از عوامل ایجاد حالت پوست پرتقالی است. وجود هرگونه آلاینده مانند گرد و خاک، گریس و چربی می‌توانند در ایجاد این حالت تأثیرگذار باشند. توصیه می‌شود سطح کار به‌دقت با استفاده از مواد شوینده توصیه‌شده تمیز شود.

دما هم از عوامل مهم در پوست پرتقالی شدن رنگ خودرو است. بهترین دما برای رنگ‌آمیزی خودرو بین 23 تا 30 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.  در دماهای بالاتر یا پایین‌تر اتصال مولکولی رنگ به‌هم‌ریخته و حالت پوست پرتقالی ایجاد می‌شود.

زبر شدن سطح رنگ

در این حالت یک لایه زبر بر روی رنگ تشکیل می‌شود. این لایه که زبری بالایی هم دارد شبیه سمباده می‌باشد. نمونه این حالت را در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

اهمیت حالت زبر در تشخیص رنگ خودرو
اهمیت حالت زبر در تشخیص رنگ خودرو

استفاده از رنگ‌هایی با سرعت خشک‌شوندگی بالا، اسپری در دمای بالا و همچنین تکنیک اشتباه نقاشی از عوامل به وجود آمدن این حالت می‌باشند. در این حالت استفاده از حلالی با خاصیت خشک‌شوندگی آرام می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اهمیت عیوب رنگ در تشخیص رنگ خودرو

هرچند انتظار می‌رود که نقاشان موارد گفته‌شده را رعایت کنند ولی در اکثر مواقع هنوز می‌توان از این عیوب در کار نهایی پیدا کرد. در تشخیص رنگ خودرو حین آموزش کارشناسی خودرو، کارشناسان با دقت در موارد گفته‌شده می‌توانند نواحی رنگ‌شده را پیدا کنند.

البته امروزه از ابزارهای مهمی مانند انواع ضخامت سنج رنگ خودرو استفاده می‌شود. ولی درعین‌حال در تشخیص رنگ خودرو در بسیاری از موارد تجربه کارشناس و داشتن علم کافی در نقاشی خودرو هم می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. چراکه در برخی مواقع نقاشان حرفه‌ای می‌توانند ضخامت رنگ را نزدیک به رنگ فابریک تنظیم کنند. اما رعایت تمام نکات گفته‌شده در این مقاله بسیار دشوار است و در اکثر کارهای نقاشی حداقل یکی از عیوب گفته‌شده را می‌توان پیدا کرد.

در این مقاله به صورت مفصل آموزش کارشناس تشخیص رنگ خودرو پرداخته شد. این عیوب، در ظاهر خود را به صورتهای گوناگونی نشان میدهند. برای مثال در حالت پوست پرتقالی ممکن است رنگ مات تر از حالت واقعی خود دیده شود. در حالت زبر شدن سطح رنگ، ممکن است انعکاس نور از روی سطح خودرو به هم بریزد. برای تشخیص رنگ خودرو، کارشناس باید حداقل یکی از موارد گفته شده را تشخیص دهد. البته گاهی اوقات عیوب رنگ با هم ترکیب می شوند. در این حالت تجربه فرد، که با آموزش کارشناسی خودرو های مختلف به دست می آید، می تواند در تعیین عیوب رنگ بسیار تعیین کننده باشد.

سوالات متداول

آموزش کارشناس تشخیص رنگ خودرو چیست؟

تشخیص رنگ خودرو فرآیندی است که حین خرید خودروی کارکرده انجام می‌شود. در این فرآیند کارشناسان سعی در پیدا کردن عیوب رنگ و بدنه خودرو می‌کنند.

آموزش کارشناسی خودرو با چه روشی موثر است؟

چروک شدن سطح رنگ ازجمله عیوب رنگ می‌باشد که به‌وفور در خودروهای رنگ‌شده دیده می‌شود. لذا شناخت این عیب در تشخیص رنگ خودرو بسیار کمک‌کننده خواهد بود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *