کاربرد دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو در کارشناسی خودرو

نویسنده
تحریریه رادان
تاریخ
تیر 6, 1402
بازدید
13 views

کاربرد دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو در کارشناسی خودرو موجب بررسی میزان رنگ شدگی خودرو می‌شود. رنگ خودرو لایه ای شیمیایی هست که در کارخانه های خودرو و به چندین دلیل مانند محافظت و زیبایی به بدنه خودرو اعمال می شود. ضخامت رنگ خودرو ممکن است در خودروهای مختلف متفاوت باشد. ولی اصول و مبانی […]

کاربرد دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو

کاربرد دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو در کارشناسی خودرو موجب بررسی میزان رنگ شدگی خودرو می‌شود. رنگ خودرو لایه ای شیمیایی هست که در کارخانه های خودرو و به چندین دلیل مانند محافظت و زیبایی به بدنه خودرو اعمال می شود. ضخامت رنگ خودرو ممکن است در خودروهای مختلف متفاوت باشد. ولی اصول و مبانی آن مشابه هم است. دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو دستگاهی است که ضخامت لایه رنگ به کار رفته در خودرو را اندازه گیری میکند. در ادامه از سایت کارنگ در این مورد بیشتر توضیح می‌دهیم.

 لایه های رنگ خودرو

رنگ خودرو شامل چند لایه می شود که بر روی هم قرار گرفته و در نهایت رنگ نهایی خودرو را می سازند. هر کدام از این لایه ها ضخامت مخصصوص خود را دارند. دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو ضخامت مجموع همه این لایه را اندازه گیری می کند. رنگ تمامی خودروها در ابتدا  رنگ روغنی است که از دو لایه تشکیل می شود. لایه ی اول آستر یا پرایمر است که این لایه بین رنگ اصلی بدنه خودرو و بدنه فلزی و سیاه خودرو قرار می گیرد .لایه بعدی که لایه اصلی رنگ است روی لایه آستر قرار می گیرد. لایه بعدی که در رنگهای متالیک استفاده میشود کیلر نام دارد. کیلر موجب شفافیت رنگ خودرو شده و از آن محافظت میکند. در شکل زیر لایه های مختلف رنگ خودرو نشان داده شده است.

ضخامت لایه کلیر چقدر است؟
ضخامت لایه کلیر چقدر است؟

کاربرد  دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو آهنربایی در کارشناسی خودرو

در بازار امروز دو نوع دستگاه اندازه گیری ضخامت رنگ برای خودرو استفاده می شود. نوع اول که به نام تستر آهنربایی نیز شناخته می شود، بر اساس نیروی آهنربایی کار می کند. نمونه این دستگاه در شکل زیر نشان داده شده است.

تستر آهنربایی رنگ خودرو

با توجه به اینکه هر میزان که آهنربا به سطح آهن نزدیک باشد نیروی آهنربایی بیشتر می شود، در نتیجه چنانچه این نیرو در قسمتی از بدنه خودرو کمتر شود میتوان نتیجه گرفت که ضخامت رنگ در آن ناحیه بیشتر است. در این صورت احتمال رنگ شدگی ثانویه خودرو وجود دارد.

این نوع دستگاه ضخامت سنج با توجه به کاربری آسان و قیمت ارزان طرفداران بسیاری دارد. ولی از طرفی باید در نظر داشت که این نوع تستر رنگ نتیجه دقیقی ارائه نمی کند و کارشناس باید صرفاً بر اساس تجزیه و تحلیل خود رای نهایی را صادر کند. عملکرد بسیاری از ضخامت سنج های آهنربایی  بر روی یک سطح مشخص ممکن است متفاوت باشد چرا که ممکن است فنر استفاده شده در آنها به لحاظ سفتی متفاوت باشند.

کاربرد دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو در کارشناسی خودرو

نوع دوم دستگاههای ضخامت سنج رنگ دستگاههای دیجیتال می باشند. این نوع دستگاه، ضخامت رنگ را بصورت دقیق و عددی نمایش می دهد. حتی در موارد پیشترفته تر این دستگاه میتواند بصورت جداگانه  ضخامت هر یک از لایه های رنگ را اندازه گیری نماید. برای مثال دستگاه ضخامت سنج رنگ مدل fmc  در شکل زیر نمایش داده شده است.

دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو دیجیتال می تواند ضخامت رنگ خودرو را در واحد هایی مثل میکرون و میلز نمایش دهد. میلز برابر با یک هزارم اینچ می باشد و نباید با میلی متر اشتباه شود. دستگا ههای ضخامت سنج دیجیتال قابلتهایی جذابی دارند. برای مثال میتوانند میانگین مقادیر اندازه گیری شده را به کاربر نمایش دهند. همچنین کمترین و بیشترین مقادیر اندازه گیری شده را نیز به کاربر نمایش می دهند.

برخلاف تستر آهنربایی از دستگاههای دیجیتال ضخامت سنج نمیتوان بصورت ممتد بر روی سطح خودرو استفاده کرد. چرا که اینکار موجب صدمه به سنسور دستگاه می شود. از دستگاههای ضخامت سنج رنگ خودرو در مواردی مانند تشخیص عیوب رنگ و همچنین تشخیص مقادیر مجاز پولیشکاری میتوان استفاده کرد.

دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو مدل fmc

مراحل کارشناسی رنگ خودرو با استفاده از دستگاه ضخامت سنج دیجیتال

در کارشناسی رنگ بدنه خودرو، کارشناس ابتدا ضخامت رنگ در قسمتی از بدنه را که احتمال تصادف کمتری دارد به دست می آورد و سپس قسمتهای بعد را با آن مقایسه میکند.  برای مثال در اکثر خودروها میتوان سقف را به عنوان مرجع در نظز گرفت و ضخامت رنگ دیگر نواحی ا نسبت به آن سنجید. حال آنکه ممکن است ضخامت رنگ در سقف خودرو نیز از ناحیه ای به ناحیه دیگر متفاوت باشد. بنابراین کارشناس باید متوسط رنگ را در سقف به دست آورد. در چنین حالتی کارشناس میتواند با استفاده از دستگاه ضخامت سنج رنگ دیجیتال و با اندازه گیری ضخامت چندین نقطه متوسط ضخامت را در سقف خودرو به دست آورد.

پس از به دست آوردن متوسط ضخامت رنگ در سقف خودرو به عنوان مرجع بدون رنگ، کارشناس میتواند ضخامت رنگ در قسمتهای مختلف خودرو را نسبت به این مرجع مقایسه کند. در نواحی که ضخامت رنگ آنها بیشتر از مقدار مرجع باشد احتمال رنگ شدگی وجود دارد. اگر ضخامت رنگ در یک ناحیه بیشتر از مقدار مرجع باشد، آن ناحیه قطعا رنگ شدگی مجدد دارد ولی بالعکس این مطلب صادق نیست. بدین معنا که اگر در یک ناحیه ضخامت رنگ با ناحیه مرجع یکی باشد بصورت صد در صد نمیتوان گفت که آن ناحیه رنگ نشده است. در صورتیکه ضخامت رنگ در یک ناحیه با ناحیه دیگر یکی باشد برای اثبات عدم رنگ شدگی در آن ناحیه تنها استفاده از دستگاه ضخامت سنج رنگ کافی نیست و کارشناس باید از مهارت های دیگر خود مانند مهارت های بصری نیز استفاده کند.

امکانات مفید دستگاه ضخامت سنج دیجیتال

دستگاه های ضخامت سنج رنگ و پوشش میتوانند علاوه بر میانیگن اندازه گیری ها ماکزیمم و مینیمم  را نشان دهند. برای مثال در شکل زیر دستگاه دستگاه تشخیص رنگ خودرو مدل TG25FN را مشاهده میکنید.

کاربرد دستگاه ضخامت سنج برای کارشناسی خودروهمانطور که مشاهده میشود بر روی صفحه نمایش این دستگاه به ترتیب متوسط، مینیمم و ماکزیمم اندازه گیری های انجام شده نشان داده شده اند. باید توجه نمود که این اعداد پس از هر بار خاموش شدن دستگاه پاک می شوند و در دفعه بعد اندازه گیری های جدید نشان داده میشوند.

نمایش ماکزیمم و مینیمم اندازه گیری ها مزیت بسیار خوبی محسوب میشود و کاربردهای خوبی در کارشناسی رنگ و بدنه خودرو دارد. برای مثال کارشناس رنگ و بدنه پس از به دست آوردن ضخامت مرجع و اندازه گیری ضخامت رنگ در دیگر نواحی بدنه خودرو متوجه می شود که ماکزیمم و  مینیمم ضخامت رنگ در کدام قسمت از بدنه می باشد. این امر سبب تسریع و تسهیل در امر کارشناسی رنگ بدنه خودرو می شود.

برای مشاهده دستگاه های ضخامت سنج رنگ خوردو اینجا را کلیک کنید.

نتیجه‌گیری

به طور کلی ضخامت سنج دستگاهی مهندسی برای انجام تست اندازه گیری ضخامت بدون تخریب است که از آن در شرایطی که به سطح جسم دسترسی داریم، استفاده می‌کنیم. از این وسیله در کارشناسی خودرو برای اندازه گیری ضخامت رنگ و تشخیص میزان رنگ شدگی ماشین استفاده می‌کنند. پس کاربرد دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو در کارشناسی خودرو دارای اهمیت است. در این مطلب از سایت کارنگ شما را با انواع دستگاه‌های ضخامت سنج رنگ آشنا کرده تا در زمان کارشناسی خودرو برای تخیص رنگ شدگی آن به راحتی استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *