نحوه تشخیص رنگ شدگی در کارشناسی رنگ بدنه خودرو

نویسنده
تحریریه رادان
تاریخ
تیر 21, 1401
بازدید
14 views

خرید خودروی کارکرده از سالها قبل به عنوان یک چالش بین متخصصان خودرو مطرح بوده است. اما در این چالش، دانستن نحوه تشخیص رنگ شدگی در کارشناسی رنگ بدنه خودرو در قیمت گذاری خودروی کارکرده یک فرآیند تخصصی و پیچیده است.  در این فرآیند که به آن کارشناسی خودرو اطلاق می شود، باید کلیه نواقص […]

نحوه تشخیص رنگ شدگی در کارشناسی رنگ بدنه خودرو

خرید خودروی کارکرده از سالها قبل به عنوان یک چالش بین متخصصان خودرو مطرح بوده است. اما در این چالش، دانستن نحوه تشخیص رنگ شدگی در کارشناسی رنگ بدنه خودرو در قیمت گذاری خودروی کارکرده یک فرآیند تخصصی و پیچیده است.  در این فرآیند که به آن کارشناسی خودرو اطلاق می شود، باید کلیه نواقص و آسیب های خودرو مد نظر قرار بگیرند. آسیب های وارد شده به خودرو، به دو دسته فنی و بدنه تقسیم می شوند. کارشناسی رنگ بدنه خودرو به منظور تشخیص عیوب رنگ خودرو که می توانند حاکی از صدمات وارد به بدنه خودرو در تصادفات باشند، انجام می شود. شما می توانید به مقاله کارشناسی رنگ و بدنه خودرو از سایت رادان کیوسی  مراجعه کنید و از هزینه کارشناسی بدنه خودرو آگاه شوید.

نحوه تشخیص رنگ شدگی در کارشناسی رنگ بدنه خودرو:

کارشناسی رنگ خودرو شامل تشخیص رنگ شدگی قسمتهای مختلف خودرو با استفاده از تجربه و دستگاه های مخصوص است. رنگ خودرو بعد از تصادف و آسیب ها نیاز به ترمیم خواهد داشت. در فرآیند رنگ دوباره خودرو، صافکاران و نقاشان مجبور به بتونه کاری و رنگ کردن قسمتهایی از بدنه هستند. این امر سبب ایجاد نا همگونی در رنگ خودرو میشود و کارشناسی رنگ خودرو فرآیند تشخیص این ناهمگونی ها است. در ادامه به بررسی دو نمونه از این ناهمگونی ها در کارشناسی رنگ پرداخته می شود. اینکه شما بدانید نحوه تشخیص رنگ شدگی در کارشناسی رنگ بدنه خودرو چگونه می باشد؟ می توانید با یک نگاه ساده هم برخی از ناهمگونی ها را در بدنه خودرو تشخیص دهید.

کارشناسی رنگ خودرو کارنگکاربرد انعکاس نور در کارشناسی رنگ خودرو:

انعکاس نور از سطح بدنه خودرو باید بصورت یکنواخت باشد. هر گونه بی نظمی در انعکاس نور از سطح خودرو میتواند نشانه ای از رنگ شدگی مجدد بدنه خودرو باشد. برای مثال در شکل زیر بدنه خودرو در قسمت گلگیر و در ناحیه نشان داده شده رنگ شدگی مجدد دارد. همانطور که مشخص است در ناحیه نشان داده شده، الگوریتم انعکاس نور به هم خورده است. دلیل به هم خوردن نظم در انعکاس نور میتواند بخاطر بتونه کاری یا سمباده زنی باشد. در حین سمباده زنی مسیرهایی در بدنه خودرو و در زیر رنگ به وجود می آیند که در سطح بدنه خودرو خود را نشان میدهند.

شاید نتوان با یک نگاه ساده متوجه وجود این خطوط شد، ولی با استفاده از نور خورشید و یا نور مصنوعی میتوان تغییرات انعکاس نور را در این قسمت ها مشاهده کرد. توصیه میشود برای مشاهده هر چه بهتر این خطوط از نور آفتاب در زمان غیر عمود و یا از نور مصنوعی استفاده شود. همچنین در برخی موارد با استفاده از قدرت لامسه دست نیز میتوان متوجه وجود این خطوط شد.

تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو
تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو

اهمیت سمباده زنی در کارشناسی رنگ خودرو:

در حین نقاشی و قبل از رنگ کردن مجدد، سطح بدنه خودرو سمباده زده می شود. سمباده کاری باعث به وجود امدن یک سطح زیرکار متفاوت می شود. در بحث کارشناسی رنگ خودرو تشخیص بافت های متفاوت بدنه خودرو اهمیت بسزایی دارد. برای مثال در شکل زیر سمباده زدن در حین نقاشی مجدد باعث به وجود آمدن یک بافت ناهمگون و متفاوت از بقیه بدنه خودرو شده است. همانطور که در بحث انعکاس نور گفته شد، سمباده زنی یک فرآیند بسیار مهم در روند ترمیم رنگ بدنه خودرو می باشد. برای مطلع شدن از نحوه تشخیص رنگ شدگی در کارشناسی رنگ بدنه خودرو این مقاله را تا انتها مطالعه نماید.

سمباده زنی علامت رنگ شدگی خودرو
سمباده زنی علامت رنگ شدگی خودرو

مات بودن رنگ خودرو:

رنگ خودرو به دو دسته متالیک و غیر متالیک تقسیم می شود. رنگهای غیر متالیک یا همان رنگهای سالید امروزه دیگر از آنها استفاده نمیشود. این رنگها مات تر از رنگهای متالیک به نظر می آیند. رنگهای متالیک علاوه بر لایه های موجود در رنگهای سالید یک لایه بنام کیلر نیز دارند که باعث درخشندگی و دوام رنگ خودرو می شود. در صورتکیه که قسمتی از بدنه خودرو با رنگ متالیک به نقاشی مجدد نیاز داشته باشد، نقاشان عین مراحل رنگ زنی کارخانه را بر روی خودرو پیاده می کنند.

چنانچه در هر کدام از مراحل رنگ آمیزی اشباهی رخ دهد و یا ترکیب رنگ درست نباشد، در نهایت رنگ قسمتی از بدنه خودرو با بقیه متفاوت خواهد بود. این تفاوت با اندکی دقت قابل تشخیص خواهد بود. از جمله این تفاوت ها این است که قسمتی از رنگ بدنه مات تر از بقیه به نظر می آید. برای مثال در شکل زیر کاملا مشخص است که درب خودرو مات تر از بقیه قسمتها می باشد.

رنگهای متالیک به خاطر دارا بودن ذرات فلزی در داخل ترکیب خود درخشان تر از رنگهای سالید به نظر می آیند. البته رنگ امیزی یک خودرو با رنگ متالیک همیشه سخت تر است چراکه رعایت ترکیب این رنگها بسیار دشوار است. نقاشان برای جلوگیری از دو رنگی مجبور هستند که ترکیب رنگ کارخانه را به دقت شناسایی کنند. در اغلب مواقع این کار امکان پذیر نیست و مانند شکل زیر تفاوت رنگ در خودرو به وضوح دیده می شود.

ماتی رنگ نشانه رنگ شدگی خودرو
ماتی رنگ نشانه رنگ شدگی خودرو

پاشش رنگ به قسمتهای مختلف خودرو:

چنانچه خودرویی نیاز به نقاشی پیدا کند معمولاً برای جلوگیری از پاشش رنگ به قسمتهای دیگر، آن قسمتها را با استفاده از نایلون یا کاورهای دیگر می پوشانند. ولی همیشه این کار جوابگو نیست و ممکن است در برخی مواقع  رنگ پیستوله به قسمتهای دیگر نیز برسد. یکی از نشانه های رنگ شدگی در بحث کارشناسی رنگ بدنه خودرو همین پاشش غیر عمد رنگ است. از آنجایی که بصورن فابریک امکان پاشش رنگ به قسمتهای دیگر خودرو وجود ندارد، پس وجود رنگ در قسمتهایی به غیر از بدنه خودرو نشانی از رنگ  شدگی خودرو می باشد. شما از این طریق می توانید از نحوه تشخیص رنگ شدگی در کارشناسی رنگ بدنه خودرو مطلع شوید که خودروی شما رنگ دارد یا خیر. برای مثال در شکل مشخص است که در هنگام رنگ آمیزی مجدد خودرو خرطومی حاوی دسته سیم خودرو به رنگ آغشته شده است. چنین امکانی در کارخانه وجود ندارد چراکه بدنه خودرو کاملاً بصورت جداگانه رنگ می شود.

پاشش رنگ نامناسب
پاشش رنگ نامناسب

باز شدن پیچ ها علامت رنگ شدگی:

تمامی نکات گفته شده را میتوان برای تشخیص رنگ شدگی به کار برد. علاوه بر نکات گفته شده باید به اتصالات خودرو نیز دقت کرد. برای مثال گاهی اوقات نیاز است که برای رنگ آمیزی قطعه ای از خودرو آن قطعه کاملاً باز شود. در این صورت اثرات باز کردن بر روی پیچها باقی خواهد ماند. البته در برخی مواقع با رنگ امیزی مجدد پیچها تشخیص اثرات آچار سخت تر می شود.  ولی با این وجود این نکته در برخی مواقع بسیار کمک کننده می باشد.

کارشناسی رنگ خودرو کارنگ

نتیجه گیری:

ما در این مقاله از مجموعه رادان کیوسی برای شما به بررسی اینکه نحوه تشخیص رنگ شدگی در کارشناسی رنگ بدنه خودرو چگونه است پرداختیم و گفتیم چگونه می توانید از رنگ شدگی خودروی خود مطمئن شوید. اگر شما می خواهید از هزینه کارشناسی رنگ و بدنه خودرو اطلاع کسب کنید، می توانید به مجموعه رادان کیوسی مراجعته نماید و  درخواست خود را برای دریافت خدمات کارشناسی رنگ ثبت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *