مفهموم کالیبره کردن ضخامت سنج رنگ و پوشش (انواع کالیبره کردن)

نویسنده
تحریریه رادان
تاریخ
فروردین 26, 1401
بازدید
21 views

در مفهوم کلی، کلمه کالیبراسیون به معنی اندازه‌گیری و تعیین دقت یک وسیله اندازه‌گیری در مطابقت با مرجع تأیید شده می‌باشد. کالیبراسیون به منظوراطمینان ازمطابقت دادن اندازه‌گیری‌ها با استانداردهای جهانی مورد استفاده می باشد. ما در این مقاله از مجموعه رادان کیوسی برای شما به بررسی مفهموم کالیبره کردن ضخامت سنج رنگ و پوشش می […]

مفهموم کالیبره کردن ضخامت سنج رنگ و پوشش

در مفهوم کلی، کلمه کالیبراسیون به معنی اندازه‌گیری و تعیین دقت یک وسیله اندازه‌گیری در مطابقت با مرجع تأیید شده می‌باشد. کالیبراسیون به منظوراطمینان ازمطابقت دادن اندازه‌گیری‌ها با استانداردهای جهانی مورد استفاده می باشد. ما در این مقاله از مجموعه رادان کیوسی برای شما به بررسی مفهموم کالیبره کردن ضخامت سنج رنگ و پوشش می پردازیم  همچنین مطالبی درباره انواع کالیبراسیون و نحوه کالیبراسیون برای شما قرار می دهیم. تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

مفهموم کالیبره کردن ضخامت سنج رنگ و پوشش چیست؟

هر وسیله‌ای که برای اندازه‌گیری مورد استفاده قرار میگیرد باید کالیبره (Calibration) شود تا میزان دقت آن مورد تایید قرار گیرد. پس باتوجه به توضیحات بالا هدف ازکالیبراسیون دستگاه ضخامت سنج رنگ، تنظیم دستگاه برای انداره گیری دقیق ضخامت پوشش روی سطوح می باشد. برای کالیبره کردن دستگاه ضخامت سنج دوکاره که روی جنسهای آهنی و غیر آهنی کار میکند وجود دو تست بلوک آهنی و غیرآهنی(آلومینیوم) و فویلهای پلاستیکی که در اندازه های مختلف تعبیه شده اند لازم می باشد. برای آنکه با مفهموم کالیبره کردن ضخامت سنج رنگ و پوشش بیشتر آشنا شوید تا انتها با ما همراه بمانید.

هر دستگاه ضخامت سنج با توجه به مدل و کارخانه سازنده اش، روش خاص خود را برای کالیبره کردن دارد. بیشتر دستگاه هایی که در بازارموجود می باشند حداکثر رنج اندازه گیری آنها از 0 تا 1250 میکرون می باشد.

در بیشتر دستگاه ها پنج عدد فویل پلاستیکی کالیبراسیون به شرح ذیل وجود دارد:

  • 50میکرون یا 2میلز
  • 100میکرون یا 4میلز
  • 250میکرون یا 10میلز
  • 500میکرون یا 20میلز
  • 100میکرون یا 40میلز

کالیبره کردن تجهیزات و وسایل اندازه گیری یک امر بسیار حساس می باشد

انواع کالیبراسیون:

  1. کالیبراسیون ثبات  بازیافت
  2. کالیبراسیون پاسخ دهی سنسورها
  3. کالیبراسیون راندمان جمع آوری
  4. کالیبراسیون فلو و حجم

مراحل کالیبراسیون:

کالیبره کردن تجهیزات و وسایل اندازه گیری یک امر بسیار حساس می باشد. برای مراحل کالیبره کردن باید طبق مراحل زیر عمل نماید:

  • مرحله اول: کدگذاری

ابتدا لازم است ابزارهای اندازه گیری مختلف را با دقت کد گذاری نماید. این کدگذاری کافی نیست و باید برای تجهیزات شناسنامه تهیه کنید و لیست کامل آن را به تفکیک شناسه داشته باشید.

  • مرحله دوم: طبقه بندی

بعد از مرحله کدگذاری نوبت به مرحله طبقه بندی می رسد. شما می توانید بر اساس معیارهای متفاوتی طبقه بندی را انجام دهید. با ما برای دانستن مفهموم کالیبره کردن ضخامت سنج رنگ و پوشش همراه بمانید.

  • مرحله سوم: تعیین حد مجاز خطا

شما نمی توانید از تجهیرات اندازه گیری انتظار داشته باشید که خطا نداشته باشد زیرا تمام وسایل خطا دارند. ممکن است برخی از افراد ادعا کنند در این مسیر خبره هستند و می توانند به شما کمک کنند؛ شما می توانید با مشاوره از کارشناسان ما بهترین نتیجه را دریافت نماید.

  • مرحله چهارم: انتخاب کالیبره کننده

یکی از مهم ترین مراحل، انتخاب کالیبره کننده می باشد. این مسیر یک مسیر پیش انتخاب می باشد که می تواند در مسیر انتخاب به شما کمک کند.

  • مرحله پنجم: اجرای کالیبراسیون

در این مرحله با اجرای کالیبراسیون، درصد خطای دستگاه مشخص می شود و عملیات کالیبراسیون اجرا می شود. در انتهای این مرحله گواهی و برچسب کالیبراسیون صادر و نصب می شود.

  • مرحله ششم: ثبت سوابق کالیبراسیون

حفظ و نگهداری سوابق کالیبره کردن یک فرایند بسیار مهم می باشد. این اهمیت وقتی مشخص می شود که بازرسین مراکز اقدام به نظارت بر تجهیزات می  کنند  آن ها را از نظر سلامت و اعتبار می سنجند.

نتیجه گیری:

توصیه میشود در کارهای صنعتی، بدلیل تنوع مترال های زیرپایه بکاررفته،  جهت کالیبراسیون دقیق تر دستگاه ضخامت سنج رنگ ازهمان متریالی که میخواهید ضخامت پوشش آن را اندازه گیری بکنید یک نمونه با ابعاد 3 سانتی متر در 3 سانتی متر با ضخامت حداقل 3ملیمتر را به عنوان تست تهیه نمایید و دستگاه ضخامت سنج را با این تست بلوک کالیبره کنید.

ما در این مقاله برای شما به بررسی مفهموم کالیبره کردن ضخامت سنج رنگ و پوشش پرداختیم و همچنین مطالبی درباره کالیبراسیون و انواع کالیبره قرار داده ایم. شما می توانید برای آشنایی با روش کالیبره کردن و انواع آن تا انتهای این مقاله از مجموعه رادان کیوسی با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *