انواع ضخامت سنج خودرو کدامند؟

نویسنده
تحریریه رادان
تاریخ
مرداد 15, 1401
بازدید
21 views

انواع ضخامت سنج رنگ خودرو: برای جلوگیری از آسیب دیدگی بدنه خودرو، باید رنگی با ضخامت مناسب انتخاب کرد تا بتواند به خوبی و تا حد زیادی از صدمات احتمالی جلوگیری کند. شما با بررسی انواع دستگاه ضخامت سنج ماشین میتوانید یک مدل مناسب از این ضخامت سنج‌ها را انتخاب کنید. در ادامه این مقاله […]

انواع مختلف ضخامت سنج رنگ خودرو

انواع ضخامت سنج رنگ خودرو: برای جلوگیری از آسیب دیدگی بدنه خودرو، باید رنگی با ضخامت مناسب انتخاب کرد تا بتواند به خوبی و تا حد زیادی از صدمات احتمالی جلوگیری کند. شما با بررسی انواع دستگاه ضخامت سنج ماشین میتوانید یک مدل مناسب از این ضخامت سنج‌ها را انتخاب کنید. در ادامه این مقاله که در سایت رادان کیوسی برای شما تهیه کردیم می‌توانید به صورت کامل با انواع دستگاه ضخامت سنج خودرو آشنا شوید!

انواع ضخامت سنج خودرو کدامند؟دستگاه ضخامت سنج رنگ ماشین چیست؟

ضخامت سنج رنگ اتومبیل، دستگاهی است که کاربردآن برای تعیین تشخیص ضخامت پوششی رنگ خودرو و سطوح متنوع است. در بسیاری از مواقع برای مشخص شدن ضخامت رنگ ماشین به دنبال راه حلی هستیم تا بدون آسیب رساندن به رنگ ماشین، اطلاعات کاملی از عمق و سطح آن کسب کنیم. امروزه انواع زیادی ضخامت سنج رنگ اتومبیلر تولید شدهاند تا هرکس نسبت به نیاز خود  وسیله خود را تهیه و خریداری کند. از کاربرد دیگر ضخامت سنج خودرو میتوانیم به : تشخیص ضخامت رنگ سطوح آهنی، فلزی، پلاستیکی، اشاره کنیم.

انواع ضخامت سنج خودرو کدامند؟

اگر تصمیم به شناخت انواع ضخامت‌سنج خودرو دارید در زیر تمام ضخامت سنج های معتبر را برای شما معرفی و بررسی کوتاهی کرده ایم این صخامت سنج ها عبارتند از:

  1. ضخامت‌سنج اولتراسونیک: این نوع ضخامت‌سنج برای اندازه‌گیری ضخامت مواد مختلف مانند فلزات، پلاستیک‌ها و غیره استفاده می‌شود. اصطلاحاً به عنوان دستگاه UTG (Ultrasonic Thickness Gauge) شناخته می‌شود.
  2. ضخامت‌سنج مغناطیسی: این نوع ضخامت‌سنج برای اندازه‌گیری ضخامت لایه‌های فلزی، به خصوص در سطح‌های پوشش‌دهی شده با رنگ یا پوشش ضدزنگ استفاده می‌شود.
  3. ضخامت‌سنج لیزری: این دستگاه‌ها از پرتو لیزر برای اندازه‌گیری ضخامت اجسام استفاده می‌کنند. معمولاً در اندازه‌گیری ضخامت ورق‌های فلزی و برخی سطوح صاف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. ضخامت‌سنج تخته‌وار: این نوع ضخامت‌سنج برای اندازه‌گیری ضخامت چوب و مواد لایه‌ای مانند نئوپان، MDF و سایر مواد صنعتی استفاده می‌شود.
  5. ضخامت‌سنج مغزه‌سنج: این دستگاه‌ها برای اندازه‌گیری ضخامت مغزه‌ها و لایه‌های مختلف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  6. ضخامت‌سنج فلزات نادر: این نوع ضخامت‌سنج برای اندازه‌گیری ضخامت لایه‌های بسیار نازک و فلزات نادر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید که هر نوع ضخامت‌سنج برای کاربردهای خاص خودش مناسب است و بسته به نیاز و نوع مواد مورد اندازه‌گیری، از یکی از این نوع دستگاه‌ها می‌توان استفاده کرد.

انواع ضخامت سنج رنگ ماشین با چه روشی محاسبه میشود؟

برای تشخیص و اندازه گیری ضخامت، و پوشش رنگها به صورت کلی 3 روش وجود دارد، که بر اساس نوع جنس آن میباشد.

1- روش ساده

اولین نوع ضخامت سنج ها، ضخامت سنج های ساده هستند که یکی از آنها الکومتر ها هستند و از آنها در تشخیص ضحامت رنگ تر ماشین استفاده می شود. برای اینکار الکومتر یا ضخامت سنج ساده را در رنگ مایع فرو می کنیم تا به بدنه ماشین برسد و سپس می توان ضخامت رنگ ماشین را از آخرین قسمتی که رنگی شده بود؛ تشخیص داد.

2- روش الکترومغناطیس

در روش تشخیص از روش الکترومغناطیس، یک موج به داخل زمین ارسال میشود و بر اثر برخورد با زمین یک موج یا میدان مغناطیسی ایجاد میشود، با اندازه گیری میدان مغناطیسی میتوان به تشخیص عمق پر برد! به این روش در نشخیص شخامت رنگ خودرو، روش گردابی نیز گفته می شود.

3- روش التراسونیک

در این شیوه که ازمایش التراسونیک نام دارد، با استفاده از فرکانس هایی که فراتر از آستانه انسان است، استفاده میشود.

در این روش دستگاه، با توجه به ارسال سیگنال نسبت به مسیر پیموده شده تا محل عیب میتواند عمق و ضخامت رنگ یا سطح را به خوبی تشخیص دهد.

معمولا برای انواع دستگاه ضخامت سنج رنگ از نوع مغناطیسی استفاده میشود که بیشتر برای سطوح آهنی است. برای اینکه در این دستگاه فشار زیادی به دست فرد وارد نشود از قابلیتی به نام پروب استفاده شده تا با قرار دادن ان به روی سطوح به خوبی آنرا اندازه گیری کرده و از طریق صفحه دیجیتال به فرد نمایش داده شود!

انواع ضخامت سنج خودرو کدامند؟استاندارد های ضخامت سنج رنگ ماشین را بشناسید!

بدنه هر خودرویی از چند لایه تشکیل و ساخته شده است که هرکدام از این لایه ها از حداقل 10 میکرون تا حداکثر 100 میکرون تشکیل شده است که بسیار نازک و حساس هستند و به راحتی قابل تشخیص نیستند. لایه‌های مختلف سطح خودرو به شرح زیر هستند:

بدنه ماشین: بدنه فلزی اولین لایه ای است که بین لایه ها رنگ حساب نمی‌شود اما در زمان ضخامت و تشخیص رنگ ماشین تاثیر بسیاز زیادی دارد.

لایه کلیر کوت: این اخرین لایه رنگ است که در ظاهر خودرو بسیار تاثیرگذار است. این لایه در حدود 50 میکرون ضخامت دارد.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *